FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej
Jag vill redirecta all trafik från en sajt till en annan, med bibehållen adress, typ: w ww.sajt.com/sida.html --> w ww.sajt.se/sida.html. Som jag förstår det är det bäst att göra detta med 301 redirect, men jag vill gärna visa en sida för besökaren med info om korrekt adress + länk på denna sida, så att "folk lär sig" använda rätt adress. Hur gör jag för att göra det SEO-vänligt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
ojdå...
Kanske det bästa är att detektera om besökaren kommer från den gamla adressen (via redirecten) och i så fall visa någon info om att ni har bytt adress på den nya sidan? Fler ideér någon? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Om man struntar i att köra med infosida, funkar följande redirect i .htaccess bra med tanka på SEO
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.ozon\.se$ RewriteRule ^(.*)$ http://www.ozon.se/$1 [R=permanent,NE] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Edit: Postade två ggr.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
jag har också haft det dilemmat, att man å en sidan vill att besökarna lär sig adressen, å andra sidan vill man göra det bra ur seo-synpunkt...det finns nog inget bra sätt att göra detta för alla sidor med bibehållen adress, själv kör jag med php-redirekt utan meddelande. Kanske kan du göra ett skript som skriver du ska gå till sidan "blabla länk" på varje sida som man kan anropa på fel adress (+htaccess för att dirigera all trafik till det skriptet), men jag tror att det är sämre än redirect för google.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Är det inte bara att skriva infon på den korrekta sidan om reffererer motsvarar den gamla sidan (vissa referers är tomma, men runt 80% av de "felsurfande" människorna får ju ett meddelande iaf)?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använd mod_rewrite i apache och skicka besökarna till ett php script med nya adressen som parameter.
Mottagande script: //Sends user to new site echo('<html><head><META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="0; URL='.$_GET['adress'].'"></head><body onload="javascript:alert(\'Du skickas nu vidare till vår nya adress www.adress.se\'); return true;"></body></html>'); Så kan du göra, kanske får köra lite checkar på adress av säkerhetsskäl men principen ovan fungerar. Har dock en känsla av att ovan inte är så himla bra för sökmotorerna? Duplicate content risk finns |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Roberts förslag verkar vara det bästa, det har jag aldrig tänkt på.
Jimmie : med ditt förslag försvinner ju hela vitsen, då det blir en klient-side redirekt istället för server-side, och google blir sur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
precis som jag var inne på tidigare...
|
||