FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nu är jag ganska färsk vad gäller bokföring, så den här frågan kanske ter sig lite konstig för er som kan mer.
Jag undrar om man verkligen måste göra avskrivningar på tex en dator i ett handelsbolag? Ett HB är ju inte skattesubjekt. Så datorn värdeförändring påverkar visserligen företagets resultat, men inte den vinsten som jag tar ut. Möjligen tar jag ut lite mindre pengar, om jag misstänker att företaget måste köpa ny dator snart igen. Som jag förstår det så beskattas pengarna i ett HB först när jag tar ut dem som vinst ur bolaget. Bolaget i sig betalar aldrig någon skatt, utan enbart bolagsmännen. Eller har jag missuppfattat något där? Vi har inga lån eller externa intressenter som skulle kunna tänkas intressera sig för hur vårt HB mår ekonomiskt. Så vad är poängen med avskrivningar på inventarier mm? Kanske har jag fått allt om bakfoten. Tacksam om någon som vet mer ville läxa upp mig! Det är vårt första verksamhetsår, så jag har fortfarande ”råd” att vara okunnig på det här området, men förr eller senare måste det bli rätt. Senast när skatteverket ta sig en titt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Bolaget är skattskyldigt för moms och bolagsskatt, då du kan välja att ha kvar pengar i bolaget över årsskiftena = vinst för bolaget, beskattas med bolagsskatt, så har iaf jag fattat det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Du betalar skatt som AB vad jag vet. Enda skillnaderna är väl egentligen ett annat ekonomiskt ansvar och lite andra regler för bokföring (krav på revisor m.m.).
Skatt betalar du iaf och måste därför antagligen skriva av dina dyra grejer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett HB är inget skattesubjekt det är riktigt. Skillanden mellan ett HB och en enskild firma är just detta att HB är en egen juridisk person men skattemässigt är det ingen skillnad mellan ett HB och en enskild firma. Eftersom ett HB inte betalar skatt är det du som delägare som gör det istället, och då på bolagets resultat inte på vad du tagit ut eller inte ur bolaget.
Ett HB som ex gjort 100.000 i resultat delar upp detta resultat mellan delägarna och säger ex att delägare 1 ska ha 40.000 av resultatet och delägare 2 60.000. Detta skrivs in i bolagets deklaration (alltså vem som ska deklarera för vinsten) coh sedan gör varje delägare en egen deklaration över just sitt resultat från HB:et. Det är på denna bilaga (N3) som man som delägare ex tar upp förmåner, gör avsättnignar till periodiseringsfonder och expansionsmedelfonder, för räntefördelningar mm. Det är just detta som gör ett HB till en så "svår" bolagsform när det kommer till deklarationen eftersom alla dessa justeringar som görs i deklarationen känns så matematiska och egentligen saknar direkt koppling till bolaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag förstår dig rätt DFT så kan jag alltså ta upp avskrivningarna i min deklaration. Låt säga att jag tjänat 50.000 kr och gjort avskrivningar under året för 5.000 kr. Så blir vinsten istället 45.000 kr att skatta på?
Jag bokför allt som händer i bolaget nu. Det tar 1-2 timmar dagligen för mig. Vi har ca 10-20 transaktioner om dagen. Jag antar att företagets redovisning är jätte praktisk att ha när jag sedan ska deklarera. Till saken hör att vi bara använder ett plusgiro för alla ekonomiska flöden i bolaget. Vi betalar våra räkningar via plusgirot (har även kreditkort knutet till det) och vi får in våra pengar från kunder på plusgirot. Allt som händer sparas i plusgirot på nätet och i kontoutdragen som vi får en gång i månaden via snigelpost. Det är väldigt lätt att följa vad som händer i bolaget via plusgirot. Vill man hitta en verifikation så finns de alla sorterade i datumordning i mina pärmar. Så egentligen begriper jag inte riktigt varför jag måste bokföra allting en gång till. Skulle jag bara behöva räkna ut moms, avskrivningar, vinst mm. Så skulle det vara ett ganska lätt jobb med hjälp av informationen som finns lagrad i plusgirot online och på papper i mina pärmar. Att föra in allt på bok med debet och kredit och att hitta rätt konto tar däremot mycket av min tid i anspråk. Någon som har tips på hur jag kan underlätta det hela och fortfarande följa alla lagar kring bokföring? Som det är nu använder jag Xor. Men det programmet gör inte att det går mycket fortare, tyvärr. Hur mycket tid lägger ni andra på bokföringen dagligen? Jag antar att det går fortare när man lärt sig det hela lite bättre och hittar bland kontona... Förmodligen låter jag väl som en liten fjortonåring nu, som tycker att han inte behöver gå i skolan eftersom han inte lär sig något där. Men när det kommer till min bokföring så känner jag mig som en fjortonåring ![]() Det största "problemet" är att vi förmodligen även kommer landa en bra bit över 1 miljon i omsättning det första året. Vad jag har förstått så innebär det fler krav på bolaget när det kommer till redovisningen. Suck. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Citat:
Som enskild firma kan man också ha en gräns att passera redan vid ca 800.000 och det är när man inte längre kan avsluta bokföringen utan ett bokslut. Den möjligheten finns ju heller aldrig i ett HB så inte heller denna gräns påverkar er. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker det låter som det finns tillräckligt med intäkter i bolaget för att det ska vara vettigare att låta någon som kan bokföring göra bokföringen på kankse 10 timmar per månad. Samtidigt kan du göra något mer produktivt.
Om du nu inte tycker redovisning är roligt och vill ägna mycket tid åt det. Förmodligen kan det vara en bra idé att skaffa ett AB och slippa krångla med ett HB. Som vårt samhälle är uppbyggt är det helt ok att vara anställd; det är inte så farligt att vara arbetslös, men att vara egenföretagare - då är du en skummis i samhällets ögon.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|