FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har en relativt nystartad webbutik. Har aldrig bedrivit e-handel förut, så det är en ny erfarenhet. Vi har lite drygt 400 unika besökare dagligen. Inte så mycket, men besökarantalet ökar stadigt. Snittordern ligger på ca 450kr. Problemet är att köpfrekvensen är så ojämn. Ena dagen kan vi ha 10 beställningar och nästföljande enbart 1. Min fråga är alltså om det verkligen är normalt? Hur är det för er andra som bedriver webbshop? Jag har inte heller en aning om vad den ojämna orderingången kan bero på. Vi gör inga ändringar på sidan från dag till dag. Så för mig är det lite utav ett mysterium.
Någon som har haft liknande erfarenheter eller vet vad det kan bero på? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Var kommer besökarna ifrån?
Köpt trafik, sökmotorer, type-ins? Fördelningen där kan påverka mycket om man köper "halvtaskig" trafik. Hur många besökare snittar ni per order? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ganska blandad trafik. Mestadels kommer trafiken från sökmotorer. Vi ligger etta och två på våra viktigaste sökord på msn, yahoo och altavista. Vad gäller Google så får vi ingen vettig ranking överhuvudtaget och köper därför adwords (det beror förmodligen på att sidan bara är 4 månader gammal). Vi har inte så många köpta länkar/annonser, men de som vi har är på sidor med relaterat innehåll. Annars kommer en del trafik från våra affiliates.
Jag har tyvärr ingen statistik på hur många besökare vi snittar per order. Skulle kunna ta fram den, men eftersom vi är relativt nya så skulle det förmodligen inte säga så mycket. Men jag gissar på att det går 100 besökare per köp i snitt. Det märkliga är som sagt att orderfrekvensen är så ojämn. Vissa dagar ger 400 besökare tio köp och andra dagar ger det bara ett köp. Och det är samma typ av trafik. Så jag känner mig bara som ett enda stort frågetecken. Det är väl ingen här som kan svara på vad det beror på. Det kan jag ju inte ens själv. Jag undrar mer om det finns andra som har haft samma erfarenheter när det gäller näthandel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Japp, jag har samma erfarenhet. Jag har nog mindre ordrar än dig, och är också relativt ny, ena dagen många nästa dag ingen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nu är min statistikkunskap rostig men rent spontant skulle jag tro att ett underlag på 400 besökare med snitt på 100 besökare per order inte är tillräckligt för att kunna ha en stabil ordernivå baserat på en så låg mätnivå som en dag.
Om du istället mäter per vecka eller månad så tror jag däremot att du borde få mer pålitlig statistik. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|