Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Länkkatalogernas död?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-04, 02:18 #31
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Citat:
Originally posted by N!kke@Dec 20 2005, 12:23
Surfguiden är uppe igen, och jag måste erkänna att till och med jag blev förvånad över mängden cloakade sajter den länkar till. Om man leker Googlebot med Useragent Switcher installerad i Firefox och surfar från Surfguiden kan man verkligen få intrycket av att svensk webbdesign är en utdöd bransch.

Om man så växlar user agent igen och kommer till de riktiga sajterna så förstår man varför de är tvugna att anlita Jajja för att skapa dessa dörrsidor åt dem. Egentligen är det rätt makalöst att de webbyråer som har skapat sajterna är så okunniga om vad som gäller för att göra sajten sökbar och synlig hos sökmotorerna.
Ja det stämmer. Jajja Communications har ett avtal med Surfguiden om att få ha inlänkar till sina kunder. Den här typen av avtal eller ägarstruktur hos etablerade länkkataloger är inte ovanligt:

lanklistan.com - Webanalys
surfguiden.se - Jajja Communications
katalogerna.se - Jajja Communications
sweseek.se - SEO Logik AB
sverige.com - Web Street Inc.

...Med flera. Anmärk dessutom att flera av ovanstående till och med lyckats nästlat sig in i Open Directory tills för ett tag sedan.

Dessutom känns det som att KTH på senaste åren inte orkat uppehålla den tidigare integriteten i SUNET:s Webbkatalog. De godkänner i princip vad som helst i dagsläget och faktum är att länkkatalogen är fullspäckad med länkar till "AdSense-kött", etc. TrustRank Clutter-effekten därifrån kan knappast vara lika hög som för något år sedan.

Det som är så intressant med just länkkataloger är att de å enda sidan (tyvärr oftast) utgör Internets slum - när det rör sig om korrupta, oseriösa och spammande länkkataloger. Samtidigt kan en länkkatalog också befinna sig högst upp (eller mitt) i nätets länkstruktur, i sökmotorernas ögon, som en sorts webbens auktoriteter. Det är viktiga faktorer att ta hänsyn till vid SEO.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-04, 09:31 #32
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by berneboy@Dec 21 2005, 08:40
Till exempel kan man styra så att det innehållet som visuellt visas högst upp på sidan inte behöver ligga högst upp i koden. Dessutom får man en källkod som är väldigt enkel att förså, både för sökmotorer och andra.
...och som en liten ot: detta kan (men behöver inte) ställa till det för de med handikapp som använder speciella webläsare (läser info från toppen till botten).
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-04, 10:15 #33
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Ursprungligen postat av berneboy
Till exempel kan man styra så att det innehållet som visuellt visas högst upp på sidan inte behöver ligga högst upp i koden. Dessutom får man en källkod som är väldigt enkel att förså, både för sökmotorer och andra.
...och som en liten ot: detta kan (men behöver inte) ställa till det för de med handikapp som använder speciella webläsare (läser info från toppen till botten).
Och där håller jag definitivt inte med. Det kan av praktiskt själv vara bra att visa en navigationmeny högst upp på sidan för oss som ser. Men för en som använder en webbläsare som läser upp alla sidor kan det snabbt bli lite tråkigt att behöva höra hela menyinnehållet i början av varja webbsida.

Jag anser bara att det är praktiskt att lägga koden för menyer längst ner på sidan men att via css positionera den layer detta ligger i högst upp på sidan.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-04, 10:20 #34
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Tror att det Robert menar är att absolut positionering via css kan (men som han säger, måste inte) vara problematiskt för olika skärmläsare mm.

Bland annat ser man ofta att det inte går att markera text i en absolut positionerad <div>.

Relativ positionering är överlägset då det kommer till tillgänglighetsanpassning.

Sedan får man ju avväga vad som är viktigare. Att synas för många eller att anpassa för några få...
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-05, 12:54 #35
Aliquiz Aliquiz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 44
Aliquiz Aliquiz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 44
Tycker det skulle vara intressant att höra ett skäl till varför man inte ska följa w3cs riktlinjer, t ex använda fasta mått på texter samt tabeller hit och dit.

Folk skriver att man inte behöver följa dessa(tolka min formulering rätt) och att tabeller fungerar lika bra som lager, tror det beror på okunskap.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Aliquiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017