FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lite dumt att fråga här, men jag är helt grön på detta och man måste lära sig.
.de domäner kräver att man har två DNS som inte ligger på nätverk och därför måste jag ha ett DNS värde (secondary) från domänregistratorn. Har någon en bra guide hur jag då skall konfigurera DNS på min server (IIS 6)?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Känner du till att det finns gratis DNS-tjänster? www.zoneedit.com, www.afraid.org, www.loopia.se. Känns som du hellre vill låta någon annan sköta grejerna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Kanske det, men att lära sig skulle vara ganska bra också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Förutom att du givetvis måste hitta en sekundär namnserver att använda så måste du lägga in ett NS-record i din zon som pekar på den sekundära namnservern.
Du måste också tillåta zone-transfer från den primära till den sekundära. IIS är för övrigt ingen DNS-server ![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Skrev bara IIS för att man skulle förstå att det är en Windowsburk. Ja, jag tänkte köra den inbyggda. Den räcker för det lilla behovet jag har. Jag hade lagt in en ns-record i den zonen. Alltså en för mitt DNS och ett för den sekundära namnservern. Dock fungerar det inte. Kanske är det för att jag inte tänkte på zone-transfern. Skall kolla på det också. Tack jonny!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kör med dnsmadeeasy.com , billigt och bra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Kan också starkt rekommendera http://www.nsmadeeasy.com Där finns också möjlighet för uptime-kontroll och möjlighet att skapa templates för att hantera många domäner samtidigt.
![]() |
![]() |
Svara |
|
|