Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bandbredd, hur har dom råd?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-14, 18:37 #21
wolf wolf är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
wolf wolf är inte uppkopplad
Nykomling

ja segt har det alltid gått, ända sen starten.
annars är det väl skrämmande att nästan alla tonåringar sitter på lunarstorm, antar dom inte har nåt bättre för sig nu för tiden.
å andra sidan så kan man ju fråga sig hur många registrerade också är AKTIVA dvs loggar in regelbundet, ungefär samma som FNA (flashback) använder sig av i annonssyfte dvs alla registrerade nämns när man ska sälja reklam, men hur många av dessa registrerade medlemmar (lunarstorm) och prenumeranter (fna) som verkligen fortfarande är aktiva framgår inte.

om man t ex betalar för 500 000 registrerade medlemmar på lunarstorm ska nås av reklam (bara ett exempel), men bara 10 procent av dom loggar in under en vecka (då reklamen syns) resten är inaktiva medlemmar etc då får man ju inte valuta för sina annonspengar direkt.

jag säger inte att det är så, men vad jag vet framgår det bara antal registrerade medlemmar, inte hur många av dessa som är aktiva.
wolf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 18:43 #22
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

Vad i helvete yrar ni om? Ni tar siffror från luften & slänger in som påståenden...

1. Det är en enorm skillnad på att köpa in en förbindelse på 100mbit till företaget & ställa servern på exv port80.se eller dylikt med 100mbit bandbredd. se skillnad på internetförbindelse & köp av bandbredd!
2. vanlig fjortis koder koder kostar väl 40,000+ per månad för företaget (ink soc). ehhh va?
3. Det dom tjänar tror jag dem delar på? läs årsrapport?
4. 250 000 i löner? läs årsrapport?

herregud, sluta yra & skriv när ni har något vettigt att tillföra diskussionerna, börjar ju snart bli drygt att hänga här om alla fortsätter i den här andan...
Oläst 2004-01-14, 18:48 #23
siamcosmos siamcosmos är inte uppkopplad
Nykomling

Nykomling

Sorry, Hakeem hade grötat med kod för länge när jag skrev det...

Yes håller med, skulle nästa vilja säga minst 40,000 men ville ju inte dra igång en debatt att LS personal är
överbetalda

Man vet ju inte vad som finns bakom LS i form av tracking tools och skit men annars verkar ju siten var extremt enkel att koda om.
siamcosmos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 18:58 #24
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by siamcosmos@Jan 14 2004, 16:48
Sorry, Hakeem hade grötat med kod för länge när jag skrev det...

Yes håller med, skulle nästa vilja säga minst 40,000 men ville ju inte dra igång en debatt att LS personal är
överbetalda

Man vet ju inte vad som finns bakom LS i form av tracking tools och skit men annars verkar ju siten var extremt enkel att koda om.
Om ni läser deras årsrapport så ser ni exakt hur stora personalkostnader dem har, sen om det är överbetalt eller ej är upp till varje enskild att avgöra.

Skulle knappast tro att det är så lätt att bara "koda om", det finns så mycket mer inom optimering, load balancing etc att ta hänsyn till när det gäller kommersiella projekt som LS, för att inte tala om bl a deras avancerade annonsmotor. Ett community kan vem som helst utveckla, men att få det att fungera smidigt med så pass många registrerade/inloggade medlemmar i kombination med alla moduler osv är mer än ni kan tänka er...

Tills det att man har ren fakta anser jag att man ska hålla tyst för att undvika onödigt tjaffs..
Oläst 2004-01-14, 19:16 #25
Nykomling

Nykomling

Hej, var kan man hitta deras årsrapport?

LS är ju även om jag inte tillhör målgruppen extremt cool och faktiskt rätt stor även internationellt sett.
Yes, Lunar står väl idag hos Internet5 men har ingen anning om vilket avtal.

25,000 är väl inte en helt ovanlig lön? Och med soc blir det väl 37ksek Var iofs fem år sedan jag slutade
jobba i sverige så kan ha glömt, men visst är soc.av cirkus 50%? Får ursäkta annars.

Vad är de största skillnaderna mellan att ha 100 Mbps hos port80 eller 100 Mpbs till egen driftlokal? Menar tekniskt? Driftsäkerhet? Att driften evt kan vara utlagd? Tror att vi äter en bra bit över 1Gbps idag men har ingen koll tyvärr.
Oläst 2004-01-14, 19:30 #26
Supermoderator

Supermoderator

Årsrapporter kan beställas från vilket kreditinstitut som helst eller PRV's näringslivregister.

Det var inte siffrorna i sig jag klagade på, det är en rimlig lön, det jag klagade på var att de senaste inläggen i tråden innehöll siffror som bara var tagna ur luften, dvs det fanns ingen fakta bak dessa.

32,82% arb.giv, snitt 32% prel. kommunalskatt är väl vanligt, utan hänsyn till statsskatt.

Skillnaden mellan "förbindelse till kontoret" & hosting är just den att de bolag som sysslar med hosting sitter på unika avtal mot de olika isp'erna som väldigt ofta, näst intill alltid, ger fördelaktigare priser. Dessutom krävs inte det fysiska jobb med att dra en 100mbit jämfört med att köpa på sig 100mbit kapacitet hos exv port80. Till detta tillkommer ju även viss monitoring etc av en fysisk förbindelse i jämförelse med ett köp av bandbredd där monitoringen etc redan finns.
Oläst 2004-01-14, 19:50 #27
Nykomling

Nykomling

Min poäng var mest när det gällde kostnader så är bandbredd inte något större problem utan tror den domineras av löner och servers.

Yes, man slipper transit om man står hos en "hosting" leverantör vilken grävs av då och då Men man kan
också köpa fiber som kan uppgraderas om inte dirket så över några timmar. Finns väl operatörer som säljer
sådan tjänster?

Vad som finns bakom LS vet vi inte men har jobbat med liknande saker tidigare och när det börjar strula har
det ofta berott på att system design inte funkat att växa från stor till gigantisk. LS är i mina ögon en av de
intressantaste siterna när det gäller teknisk komplexitet.

Siffror är ju bara relativa
Oläst 2004-01-14, 20:03 #28
Supermoderator

Supermoderator

Underbart att för en gångs skull ha en givande konversation.

Jag är med på hur du menar nu, blev lite förvirrad över "fjortis koder koder för 40 000" tidigare ;)

Som jag också skriver längre uppe i tråden så håller med dig att bandbredden inte kan vara ett problem när man hamnar på dessa förbrukningsnivåerna, skulle chansa på att det som på så många andra bolag är just lönerna & övriga externa kostnader som är ett större problem isåfall.

LS är tekniskt komplext, yesbox, vissa andra verkar tro att det bara är att koda om på en eftermiddag, även det jag reagerade på, de som någon gång har jobbat med ett större kommersiellt projekt vet att det finns så många fler faktorer än den rena funktionaliteten & det verkar du ha gjort iaf ;)

Jag ber om ursäkt om mina inlägg tolkades som något slags påhopp, men det kändes som att diskussionen flöt ut till svammel tidigare.

Mvh, Tobias
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 00:36 #29
Nykomling

Nykomling

Vilken är den största communityt av typ LS internationellt? Det närmsta jag sett är Bolt.com men som skiljer sig en hel del. Vet att det är massor som försökt men utanför Sverige verkar vara mera svårflörtat.

Från en ödmjuk amatör: Att skapa LS är finns väl templates i Frontpage .NET?
Oläst 2004-01-20, 23:32 #30
Photoblocks avatar
Photoblock Photoblock är inte uppkopplad
Nykomling

Photoblock Photoblock är inte uppkopplad
Nykomling
Photoblocks avatar

Dom omsatte ca 50 miljoner förra året det bör avsluta denna tråd:-)
Photoblock är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017