FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Den stora skillnaden mellan PUL och yttrandefrihetsgrundlagen är att enligt PUL måste man skaffa tillstånd först. Även om det inte på något vis är kränkande eller olämpligt så är det olagligt om man inte skaffat tillstånd först. Enligt yttrandefriheten får man säga vad som helst, men är det olämpligt (hets mot folkgrupp, grov våldsskildring, förtal) så kan den ansvarige utgivaren dömas för det efteråt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Banned
|
OT:
Milad: Din signatur... Varför inte W3? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Naj naj naj nu är du ute och cyklar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Inom svensk press (och andra jämförbara media) finns allmänna överenskommelser och i viss mån lagar som reglerar vad som kan publiceras, exempelvis i samband med rapportering om brott. Två storheter ställs här mot varandra, å ena sidan allmänhetens önskan och rätt till information ("allmänintresset"), å andra sidan enskilda individers rätt till integritet. I Sverige värnas pressetiken av pressombudsmannen, genom en frivillig organisation med tvingande medel, vilket är mycket ovanligt. De medier som står bakom den har alltså valt att underkasta sig reglerna utan undantag." Källa: http://sv.wikipedia.org |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja, det är ett brott mot PUL om namnen går att härleda till en fysisk person.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om jag skriver Lennart Larsson , Sofia Nilsson & Georg ... Kan dessa personer möjligen finnas? Och kan alla dessa personer känna sig kränkta och anmäla mig enligt PUL då?
Tror inte det va... Måste finnas något konkret innan lagen tillämpas....eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hur som helst så håller jag väl med de flesta övriga... Anmälan till polisen, inte för att det kommer hända något utan för att det kan vara användbart för polisen i framtiden och framförallt, kan jag tycka, för att det ökar statistiken över IT-relaterade brott vilket i sin tur förhoppningsvis i framtiden ökar polisens resurser på det område. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|