FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla glada!
Är på väg att hjälpa en vän till mig att bygga upp en shop på nätet men vi har lite olika åsikter om fraktkostnaderna som jag tänkte få hjälp med här. Han vill sälja sin produkt för 595:- kr och lägga på fraktkostnaden utöver detta. Alltså exl frakt på ca 100kr per paket. Vad jag vill att han ska göra är att lägga priset på 695kr och låta frakten ingå i detta priset då jag anser att kunden blir mer lockad av det istället för att få massa tillägskostnader. Alla han konkurenter ligger på 795kr så han är fortfarande en av de billigast i Sverige. Men så kommer man till problemet med alla hans extra produkter eller tillbehör är det väl. Hur gör man med frakten på dessa? Ska man ta exl frakt på dom priserna eller ska man lägga till det på marginalerna??? Då sidan är nya och produkterna är relaktivt nya i Sverige med så har man inga volym siffror att tillgå på försäljningen.. Skulle vara tacksam för all hjälp vi kan få. God Jul /Putte |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tycker alltid sånt är lurigt, har lite samma problem. Kan bara göra dig uppmärksam på ytterligare en aspekt. Om kunden vill returnera varan är det betydligt lättare att motivera att de inte får pengarna tillbaka för fraktkostnaden. Går inte lika smidigt om du bakar in frakten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Vill du göra det enkelt ser jag 2 alternativ: 1. Ha en standard frakt och expeditionsavgift på en fast summa, oasett beställning. 2. Baka in frakt mm i "huvudprodukten" och marknadsföra allt som "FRKTFRITT", dock kräver detta att man lägger minimibeställningsgräns på x kr. (För att eliminera små orders där hantering och fraktkostnad annars skulle bli mer än marginalen) Alternativet som passar bäst beror mestadels på produktsortimentet och hur man önskar markandsföra produkterna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett problem med att baka in frakten kan vara att man "ser" dyr ut äm vad man är. Om konkurrenterna inte lägger in frakten och kunderna är vana med det så blir ni 100 kr dyrare ut än om ni inte bakar in frakten. I just ert fall så är ni iaf billigast och därför kan det vara en idé att lägga in frakten och locka med fri frakt. Men att ha ett pris som ligger 200 kr under konkurrenterna är inte heller helt fel och kan säkert locka många kunder. Så kolla hur konkurrenterna gör, lägger dem på frakten? eller finns den redan med i priset? Man kan också försöka titta på hur sina kunder är vana att göra beroende på ålder och liknande. Brukar kunderna handla på nätet är de nog vana att lägga till frakt men annars kanske man tycker att frakten är himla dyr?
Vi ni baka in frakten så låter roberthogberg's alt. 2 som en bra idé för att slippa riskera ordrar med förlust. Vill ni dock lägga till frakt så tycker jag det är ganska bra att ta det posten tar, så att kunderna inte tycker ni tjänar på frakten. Alltså beräkna fram frakten för varje order utifrån vikt på produkterna och visa det för kunden när han handlar, t.ex i "kassan". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Alternativt är frakten inbakad på varje grej när kunden ser priset. Om kunden beställer mer än en produkt får kunden rabatt (motsvarande den lägre fraktkostnaden).
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kör en enhetlig frakt och subventionera en del av fraktkostnaden. Vill posten ha 100 kr av dig för en genomsnittlig order (vet inte hur tunga dina paket kommer att vara i snitt), så tar du kanske 89 kr av kunden. Enhetlig frakt gör bara att du slipper småbeställningar och att kunden gärna köper lite extra för att få ner fraktkostnaden i relation till köpebeloppet. Den delen av frakten som du själv subventionerar lägger du sedan på produktens pris. I slutändan är det alltid kunden som betalar.
Om du ska ge dig in i en ny bransch så förstår jag inte varför du lägger dig så mycket lägre i pris än dina konkurrenter? Varför göra en lönsam bransch mindre lönsam? Tar du marknadsandelar med dina lägre priser så kommer du tvinga dina konkurrenter att följa efter. De kommer alltså också sänka sina priser och det tjänar varken du eller dina konkurrenter på. I längden kommer du inte sälja mer med lägre priser, bara tjäna mindre. Priskonkurrens är något att satsa på enbart om du har bättre marginaler än dina konkurrenter. Kan du få ner dina kostnader så pass mycket att dina konkurrenter inte kan följa efter så är det ju så klart en bra idé. Om så inte är fallet så skulle jag rekommendera att ni konkurrerar på annat sätt än med pris. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det finns ju alltid en möjlighet att provköra ett av sätten under några månader för att sedan köra det andra sättet ett par månader och därefter göra en utvärdering. Självklart måste man även ta hänsyn till besökarantal och eventuella kanpanjer under tiden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Kör 50kr frakt och så lägger du 50kr på priset. På så vis tjänar går det alltid runt om dom beställer huvudgrejen. Vill de ha tillbehör förlorar du inte 100kr utan bara 50kr, och det borde vara ganska lugnt om du har ok marginaler på tillbehören
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
det viktiga är att det är inte blir otydligt för kunden. Ett enkelt och ganksa populärt sätt är att ha fri frakt för order över en viss summa. Då kan man marknadsföra faktfritt + att man eventuellt få lite extra beställningar bara för att kunden vill komma upp i det beloppet.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|