Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

sveriges hetaste internetentreprenör

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-08, 14:29 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Citat:
Originally posted by Johan H@Dec 8 2005, 13:22
Loopia? Skojar du?

Då skulle jag nog klassa ägarna bakom TD som it-entrepenörer, hur många i sverige kan lura folk att deras företag är värt 2.5 MILJARDER? hur många loopia är inte det...
Sant, det är också en bedrift.

Fast jag skulle hellre nominera TD i årets börs-entreprenörer i så fall
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 15:30 #12
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Er motivering för Loopia är kass.
Tänk er då t.ex. Seat24 som har ökat sin försäljning från ca 190 miljoner till över 500 miljoner på 1 år. Det går inte ens jämföra med Loopia...
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 15:41 #13
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Personligen ser jag inte vinnaren som något som äger ett värstingföretag med tusentals anställda och omstället flera miljarder.

Jag skulle hellre se någon person som kanske helt på egen hand eller med hjälp av ett företag med väldig få anställda lyckats väldigt bra på internet och framförallt någon som lyckats inspirera andra.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 15:49 #14
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Det säger mig inget eftersom jag inte vet hur de gjort detta.

Är det genom en unik marknadsföringsmetod eller genom ett unikt sätt att sälja resor? Eller är det kanske så att de bara ökat sin annonseringsbudget och betalat mer per avslut på Tradedoubler?

Loopia har lanserat unika kampanjer på löpande band och de har synts i alla webbhotellsrelaterade nyheter och debatter. Hur mycket de ökat sin omsättning bryr jag mig faktiskt inte om.

Återigen: I min värld har entreprenörskap inget med omsättning eller vinst att göra. Det handlar om att göra något unikt, nyskapande och framför allt inspirerande. Detta är dock min åsikt, men jag kommer inte ändra på den

Citat:
Originally posted by Johan H@Dec 8 2005, 16:30
Er motivering för Loopia är kass.
Tänk er då t.ex. Seat24 som har ökat sin försäljning från ca 190 miljoner till över 500 miljoner på 1 år. Det går inte ens jämföra med Loopia...

Oläst 2005-12-08, 15:56 #15
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by webbteknik@Dec 8 2005, 16:41
Personligen ser jag inte vinnaren som något som äger ett värstingföretag med tusentals anställda och omstället flera miljarder.

Jag skulle hellre se någon person som kanske helt på egen hand eller med hjälp av ett företag med väldig få anställda lyckats väldigt bra på internet och framförallt någon som lyckats inspirera andra.
Det är precis därför jag tog upp Seat24. Det är privatägt. De kom in i en hård konkurrensutsatt bransch.
De slåss mot jättar som MrJet, Resfeber m.fl. och ändå med mindre marknadsföringsbudget så har de blivit störst i norden på resor då det gäller nätet....

ztream: Om de nu gjort så mycket "unika" marknadsföringskampanjer så borde det ha inneburit tillväxt (som aldrig förr).
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 16:00 #16
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Jag har inte läst någon rapport på sistone från Loopia.

Oavsett om det kanske inte betytt tillväxt i ren vinst eller omsättning så innebär det ändå att Loopia bundit till sig en enorm mängd kunder och även gjort sitt varumärke synonymt med webbhosting.

Fast det tjänar väl egentligen inget till att bråka om vem som är bäst. Vi borde lägga tiden på att själva bli årets entreprenör nästa år istället.

Citat:
ztream: Om de nu gjort så mycket unika marknadsföringskampanjer så borde det ha inneburit tillväxt (som aldrig förr).

Oläst 2005-12-08, 17:06 #17
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag vet inte om det är speciellt nyskapande med att bedriva webbhotell. Då är det väl snarare så att exempelvis Fredrik Sköld var nyskapande som drog igång sitt webbhotell tidigt.

Visst har Loopia varit framgångsrika, men inte speciellt nyskapande.

Årets it-entreprenör bör ha gjort något helt nytt som haft betydelse för internetanvändarna i allmänhet. Jag kan tyvärr inte komma på någon som i år lyckats komma fram med något revolutionerande.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 17:08 #18
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by Johan H@Dec 8 2005, 10:41
Jag håller inte med ang vinsten thomas.
Det du ser på årsredovisningen är inte hela sanningen.

Jag vet t.ex. ett företag som för 2 år sen gjorde rekordvinst (för just dem då), i december månad
så spenderade de nästan hela vinsten på reklam & andra saker för att slippa skatta.
Vad i jag citerar mej själv "* Förutsatt att det är inköp, löner och driftkostnader som avses. Stategiska investeringar är ju nåt annat." var det som inte framgick?
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 17:50 #19
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Till att börja med säger en årsrapport inte så värst mycket om ett bolags (ägares) entreprenörskap, licenskostnader kan förekomma till moderbolag, privatägda bolag töms på vinst med bonuslöner för att skjuta på skatt något år, tunga investeringar tas för att minska vinstskatt, omsättning kan bero på ett jobb som har pågått under flera år och ger en hög avkastning under en mycket begränsad period. I år kommer förmodligen mycket vinst att skakas fram i fåmansbolag som saknar många anställda pga de ändrad 3:12-reglerna efter årsskiftet. Ja, ni vet själva hur ni jobbar i/med era bolag, så den historien behöver vi inte dra mer.

Loopia är fruktansvärt bra på att marknadsföra sig och vet hur man gör affärer, får uppmärksamhet av media osv. De har dock inte en unik ide, webbhotell har det funnits sålänge jag har haft internet iaf & det är bra många år sedan man köpte sitt första modem.

Seat24 är uppenbarligen bra på att klippa i sina kostnader och hitta marknadsföring som ger bra ROI. Men inte heller de gör något unikt, så där faller de bort.

Att lura investerare att TD är värt 2,5 miljarder ser jag definitivt inte som entreprenörskap någonstans. Första året kanske de hade platsat. Jag vet x antal bolag som är betydligt mer intressanta att investera i än TD.

Förmodligen tänker ni vad fan vill han komma fram till - vem är nu årets entreprenör då efter allt det här tragget? Ärligt talat så känner jag inte till någon som platsar riktigt klockrent i år, jag har funderat länge på alla bolag som finns & de tjänster som existerar eller har kommit under året - tyvärr kan jag inte komma på någon/något som är tillräckligt unikt för att vinna min röst.

Over and out.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017