FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har läst en del om ServerLimit och MaxClients och enligt de dokumenten så är man tvungen att kompilera om Apache2 om man vill ha en MaxClients satt till t.ex. 500 (max är tydligen 256). Hur har ni som kör större installationer gjort och framför allt, vad har ni satt ServerLimit och MaxClients till?
Varför jag är intresserad av att höja MaxClients är för att det skulle underlätta för de som vill komma åt icecast/shoutcast och sitter bakom en http-proxy (som inte tillåter annat än port 80 och http-trafik). De kräver ju en konstant client vilket gör att om det är mer än 255 lyssnare så slutar webserver att svara (inga lediga clients). :blink: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Varför inte skaffa en till IP-adress och använda Icecasts inbyggda webbserver på port 80?
Det här är inget fullständigt svar, men MPM:en "Worker" är effektivare på att hantera många requests. Om du dessutom har NPTL-stöd i glibc så blir det ös i maskineriet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Då skulle jag behöva en ipadress för varje ström (om det ens skulle fungera genom vissa proxys) och det blir lite overkill med tanke på att det inte är 24/7 som strömmarna ska ligga ute. Dock en variant som kanske kan vara aktuell.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nej, Icecast klarar (givetvis) av flera strömmar samtidigt på samma IP-adress.
Trodde det bara var webbtrafiken du ville köra genom Apache. Visste inte att det också går att skicka själva streamen genom Apache. Kräver inte Icecast två anslutningar samtidigt? Har för mig att jag läste det i manualen för ett tag sedan men kan inte komma på varför. Om du inte har tillgång till två IP-adresser kan du låta Icecast ligga kvar på port 8001 och ha den som default-källa. Källa nummer två kan sedan vara Apache. 95% kommer då förmodligen köra genom Icecast. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Varför inte köra 2st deamons ?
En på standard port och en på port 80 ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Angående att icecast klarar fler strömmar per ip så jo visst är det så. Tyvärr finns det en bugg i authentication som gör att det inte är möjligt att köra olika strömmar mot samma authentication-fil. Då är det bara den senast startade strömmen som kan läsa in nya användare. Därför krävs det två olika instanser av icecast för att kuna streama två olika kvaliteter på samma ström om man vill bibehålla gemensam/delad inloggning. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|