FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
På http://www.ipwalk.com så håller vi just nu på att ta fram en tjänst där vi kommer jämföra domänpriser i flera länder, i varje land så kommer vi lista de 5 eller 10 ombud som säljer domännamn till lägst pris. Listan kommer uppdateras periodiskt och man kommer kunna sortera efter önskat TLD.
För att vara med och lista sina domänpriser så kommer vi ha några regler och därför undrar vi vad som är viktigt för er konsument? Exempel på några av de regler vi hade tänkt oss:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Låter som en bra ide. Kanske blir problem att kontrollera så att uppgifterna som domänföretagen lämnar stämmer...
Ipwalk är ju en rätt intressant/rolig tjänst. Är jag rätt ute om jag säger att det är en nerbandat version av webhosting.info som ni lansera? /daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En annan intressant faktor kan vara huruvida toppdomänen är öppen (som .se) eller inte (och i sådana fall, vilka regler gäller för registrering).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Vi tror att detta kommer bli en värdefull källa för konsumenterna och därmed också för ombuden. Policyn vi kommer tillämpa är att vid uppenbart fusk (vid rapportering och egna prov) ta bort de ombud som fuskar som sedermera ska kunna komma tillbaka en eller ett par gånger efter en karensperiod av X för att om fusket fortgår till sist bli utestängd på livstid eller år från tjänsten. Tanken är att detta ska vara en produkt för slutkonsumenter och dem ska naturligtvis inte bli lurade som dem blir på andra okontrollerade listor så som http://wh.idg.se Citat:
Iden är dock god och en Wiki eller liknande för regler kring ccTLDn kanske vore någonting för någon att ta fram? Kom gärna med fler förslag, både från ombudens synvinkel och självklart slutkonsumenternas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kikade på den Svenska 15-listan och blev inte klok på den.
vad jag förstår av texten är det endast generiska domäner som avses i listningarna. och aktörerna på listan kallar ni "webhost_name" - men jag undrar om det inte bara handlar om "sålda" domännamn ? För jag får helt andra siffror på delegerade domäner för dessa aktörer du räknar upp. Sen kan ju listan vara lite missvisande (speciellt för den som inte känner till branschen): * Loopia och Carambole ägs båda av Norska Active24 * Comitnet och Nictrade är samma aktör * Domaininfo och ports är samma aktör * Plats #15 skf.com är "Svenska kullagerfabriken" vilka inte publikt försäljer domännamn lika lite som att Läkemedelsjätten Pfizer skulle göra det (trots att dom köpt rätten till runt 9000 delegerade domännamn). Så lite får man alltid se mellan fingrarna när man presenterar data i statistikform |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Dem som äger namnservrar kan enkelt via Ipwalk.com tjänsten migrera sina namnservar under en enda med alla domännamn. Detta gör dem genom att bli en ”free member” och sedan genom kontrollpanelen konfigurera till detta. Vi kommer inom kort att börja tvångs migrera namnservrar där namnserver innehavaren inte har gjort detta via kontrollpanelen, då kommer några företag att bli större men enbart ha en namnserver. Det gäller bl.a. Crystone.se i Sverige som har köpt några webbhotell i år, alla dessa namnservrar ska migreras för att ge rätt bild under en namnserver. Notera även att detta inte är statistik för att jämföra webbhotell (även om det går), detta är statistik där man kan jämföra antalet gTLD domän som pekar till namnservrar. Som du beskrev så är inte alla företag webbhotell som har en egen namnserver. Till frågan igen: Vi börjar komma långt med våra regler kring domännamn, dessa kommer vi inom kort att publicera här. Kom gärna med förlag kring dessa regler. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har spenderat lite mer tid på siten sen sista inlägget och jag ska ärligt säga att jag gillar det jag ser, trots att det finns brister som dom du nämner.
Problematik som jag direkt ser är bla annat det du själv nämner (och är inblandad i) som att Loopia trots sin ägare Active24, säkert helst vill ha en egen statistik och inte "tvångsmigrera" med "mamma" som då blir en jätte i norra europa. Sen kan det ju krävas en hel del omvärldsbevakning för er om ni ska hålla listorna a´ jour. Jag gillar dock att ni lagt ribban så pass högt och även om jag gissar att marknaden för denna typ av site är kraftigt begränsad i Sverige, så känns den klockren globalt. Logisk och tydlig, men den grafiska profilen smakar aningen mycket "billig-60-dollars-template". Riktigt intressant sida ! Att ni skulle få tillträde till .se ser jag som en utopi, däremot ser jag det inte som omöjligt med .nu. Men även om ni fick .se och .nu skulle det ju bara attrahera Svenskar (danskar, holländare och Niue-invånare) så det är väl snarare allt eller inget som gäller för cctld som jag ser det. Men varför har ni inte med de "små" generiska tlderna ? Jag gissar för övrigt att "ipwalk" är en synonym för Jonathan Sulo ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tjänsten Ipwalk.com riktar sig till hela världen och Sverige är alltså en liten marknad men ändå har Ipwalk redan idag många dagliga användare från Sverige. Domän prisjämförelsen kommer kräva mänsklig inblandning för att inte bli utsatt för missbruk från ombud som ”ljuger” eller ”missförstår” reglerna. Bolaget kommer alltså ha anställda som har till uppgift att manuellt granska alla prisuppgifter en gång i månaden. Givetvis så kommer vi att ha begränsningar i antalet ombud som kan synas sorterat på pris vilket gör att det för blir hanterbart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||