Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webben om XX år

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-14, 02:02 #11
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Tangentbordet (eller liknande) kommer vara kvar ett bra tag tror jag. Går ju snabbare att skriva än att prata - skulle aldrig vilja söka med rösten.

Däremot kanske utveckling av tangentbordet - kanske man använder knappar vid fötterna samtidigt. Styrning med blick och kanske en knapptryckning för att bekräfta att blicken är "giltig" tror jag också på och även flera skärmar samtidigt.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-14, 02:27 #12
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Telia har tillverkar ett röststyrnings system för dyslektiker.

Har själv testat det och enbart kalibreringen för att få det att använda ens röst tar många timmar...

Och det är sååå klumpigt också.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-15, 11:13 #13
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Tankestyrning tror jag inte på, möjligtvis att det kan finnas som ett handikapphjälpmedel för t ex personer med t ex ALS. Tankeläsning för den breda massan innebär ett mardrömssamhälle, inte "du sköna nya värld" utan snarare 1984...
Däremot tror jag att alternativa inmatningsenheter som t ex röststyrning, 3d-styrkulor, avkänning av handrörelser, fotpedaler mm. Redan idag finns en växande kreativitet inom utvecklandet av alternativa inmatningsenheter, och inom tio år tror jag datorbutikerna inte längre har möss/tangentbord som en huvudkategori, utan huvudkategorin heter "inmatningsenheter", och möss och tangentbord är underkategorier vid sidan av t ex 3d-kulor, fotpedaler, joysticks, handgestsavkänningssystem och mikrofoner.
Lukas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-15, 16:39 #14
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
hehe, en rolig historia på temat. Bill Gates har presskonferens och presenterar det nya operativsystemet Winknows 999999999. Han proklamerar stolt att det är helt röststyrt, och har en icke skådad förmåga att känna igen alla slags röster och tonlägen etc etc, och nu ska han visa alla andra spännande funktioner...

...när någon längst bak i publiken snabbt viskar: "format C:, enter"

jaja. så till saken. det finns redan varianter på tangentbord där man istället för att använda en tangent-en bokstav,tar "acckord" som på en gitar, dvs man trycker på flera tangenter samtidigt och då inputtas 3-4 tecken på en gång, färre knappar&snabbare input. Enligt testarna mkt snabbt / smidigt, när man väl har lärt sig alltså...
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017