Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Klickräkning utan att tappa PR effekt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-14, 06:13 #21
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Bra förslag från techtigo, men det går att utveckla.

1- Lägg scriptet i en funktion
2- Lägg funktionen i en .js fil som inkluderas.
3- Modifiera scriptet enligt nedan:

function initLinks(){
var a;
a = document.getElementsByTagName("a");
for(i=0; i<a.length; i++){
if(a[i].id = 'linkToCount')
a[i].href = 'count.php?page='+a[i].href;
}
}

Med detta script så kommer alla <a></a> med id = "linkToCount" att skrivas om från exempelvis http://www.aftonbladet.se till count.php?page=http://www.aftonbladet.se.

Om man sedan lägger funktionstrigger på onload event för window eller body, så görs det redan innan användaren klickat.

Nu hoppar säkert en del till och tänker, men detta är ju cloaking. Och förvisso är det väl det, men som jag ser det så görs det för användaren och inte för sökmotorn och borde i så fall vara helt OK.

om jag inte har fått allt helt om bakfoten så kommer sökmotorerna endast se helt vanliga länkar till de externa webbplatserna och PR borde inte påverkas, medan användaren går via count.php och redirectas sedan till den externa webbplatsen.

Alla nöjda alla glada.

Citat:
EDIT:
Ska nämnas att jag inte testat detta själv ännu, men mottager tacksamt feedback från den eller de som testar lösningen.

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-14, 12:02 #22
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

ett problem med denna automatiska lösning som jag kom på när jag läste igenom tråden igen är att man måste trigga funktionen som ändrar onClick-händelsen. Det finns möjlighte att göra detta bara när sidan har laddat som jag förstår. Och då får man problemet att om personen ifråga har en seg uppkoppling, så kan han/hon hinna klicka på en länk innan räknar-onClick-händelsen är fixad. Då missar man den besökaren. Så det säkraste sättet är nog ändå att lägga dit skriptet för hand i alla a-taggar. Men här får man göra en avvägning...

att allt jämt skall vara så svårt.....
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017