FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
När jag ändå håller på och frågar om databaser etc. (separat tråd) så kan jag ju passa på att fråga hur man gör för att accessa en extern Mysql-databas från asp. I php är det enkelt, men har inte hackat på mycket ASP.
Förutsättningarna är: Jag har en databas med data på en site och skall hämta data från den via en annan site och med ASP. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
ODBC
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hmmm måste man installera något på servern för att kunna göra en sådan koppling?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan man ens ansluta mot MySQL med Windows utan att köra TCP (till skillnad mot "externt")? Trodde inte det gick. Finns väl inga icke-nätverks-sockets i Windows?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du snackar om att ansluta till en extern MySQL-server. Det gör man ju över TCP vilket jag också trodde att man gjorde om man kör Windows då klienten och servern är på samma burk. Formuleringen på din fråga antyder på att man inte behöver köra TCP i Windows om man ska ansluta lokalt. Hur fungerar det då?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skrev ihop denna instruktion när jag installerade själv första gången, förhoppningsvis hjälper den dig lite på vägen.
http://wwwX.tjitjing.com/code/article.php?...p_vb_net_dotnet Edit: Lade till X efter www för att följa forum-regler om länkar. Ta bort för att få länken att fungera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||