FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har gjort en "toolbar" i stil med den som finns högst upp på http://webhostingtalk.com/. Problemet är att jag vill ha den synlig längst upp i browsern hela tiden och inte scrolla med dokumentet upp.
Hur gör man det på bästa sätt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Finns ett par alternativ:
1. använd en frame (den lätta lösningen) 2. använd en DIV (den moderna lösningen) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Det blir alternativ 2, men hur gör jag lite mer exakt?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Någonting så här:
I headtaggen: Citat:
Citat:
Misstänker att det troligtvis finns lite smidigare lösningar, men det kommer vi få rätt på av andra WN-medlemmar såsmåningom ![]() Edit: Hm det här är en html-lösning så det kanske inte blev rätt, men låter det stå i allafall. Edit2: Tog bort attributen för scrollbaren och bakgrunden i koden för att få en renare kod. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag får det ändå inte att funka. Vad exakt är det som gör att det inte scrollar med resten av dokumentet? Jag har följt ditt exempel men får det inte att funka (testat med olika browsers).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
För säkerhetskull vill du att det skall se ut något sådant här Exempel div utan scroll för toolbar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Enklast är att man skriver i css-filen:
position: fixed; i den div som ska vara stilla. Det fungerar inte i IE, men det sägs att det ska finnas stöd för det i nästa version. Man kan ju hoppas... Magga |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Annars finns denna lösningen också:
Kod:
<script type="text/javascript"> window.onload = function startPolling() { setInterval("poll()",100) // Sätt intervall på hur ofta det skall kännas av när man scrollar. 100 är en bra interval (0.1sek) } function poll() { var f = document.getElementById("LAGER_ID"); // Skriv in ID på lager. Tex. toolbar if (navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer") { var pos = document.body.scrollTop; } else { var pos = window.pageYOffset; } f.style.top = pos + 'px'; return true; } </script> |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|