FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Kreditvärdighet idag är egentligen: omsättning, företagsform, resultat... ska man ta riktigt stora lån kan man börja snacka trender osv. Det är ett ganska intressant ämne och jag vet att bla UC håller på att samla in information av de flesta större fakturabolag (Intrum Justitia, Svea Ekonomi etc.) om betalningsmoralen hos kunder. Då kan man göra mycket bättre kontroller, även på EF. Och detta i realtid och inte baserad på 2 år gamla bokslut. Men för att gå tillbaka om vad denna tråden startade med va det så att Samport ej ville teckna avtal med en EF. Detta beror förmodligen på att om det skulle komma massa återbetalningar eller bedrägerier är det inte lika lätt att ta pengar från en EF (en person) som tex ett HB (flera personer med solidariskt ansvar). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi har en kund som har enskild firma och använder kortbetalningar via Wallit med BABS som inlösare. BABS nekade dem först, men efter samtal med kundens lokala sparbank så blev de godkända. Har varit med om detta förr, de har som policy att neka men kan ändra sig om de inser att det är en seriös och bra kund.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
BABS är dyra.
Euroline och Handelsbanken kräver inte AB och erbjuder dessutom halva priset. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Har luskat lite i det här och det verkar faktiskt vara så som pereje och jonasaskas säger.
Det är nog inte betalväxeln (samport i detta fall) utan vissa inlösare som kräver AB/HB. Om någon är intresserad kan jag ta reda på vilka... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag använder Payson.se för kortbetalning. Fungerar supersmidigt med deras agentintegration. Enda nackdelen är möjligen att man skickas till payson.se, men det har inte varit några problem.
Avgifterna ligger på 3kr + 3% utan månad- eller årsavgift. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Det verkar ha stor betydelse om det är internet eller butiksförsäljning.
Jag kommer att återkomma med någon form av lista i denna tråd.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
vill bara påpeka att HB är precis samma sak som EF, bara med den skillnaden att man är mer än "gift" med resten av delägarna. AB är bra, därför att de måste ha ett eget kapital på minst 100 000 kr, sådana krav finns inte för HB/EF.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|