FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har idag klick-avtal med annonsörer där underlaget för faktuering endast består av annonsörens serverloggar, dvs av REFFERAL. Vi markerar alltså inte länken på något speciellt sätt uatn länkar rakt till kundens huvudsida. Hittills verkar detta fungera bra, vår egen klickräkning stämmer bra med kundens siffror.
Nu till frågan: Någon som vet trenden för att INTE visa REFFERAL. Dvs blir det vanligare att detta göms !? Det skulle ju på sikt leda till att vi inte får betalt för klick som vi genererat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
vet att om du använder php så kan det hända att du inte får refferal från vissa sajter. Alltså att du inte kan se var besökaren kommer ifrån om de var d du menade. vet inte hur det är med andra språk, men jag antar att de samma.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja det verkar som ca 25% av refferals från PriceRunner, Kelkoo mfl där man kan mäta på ett större underlag missas av programmeringsspråket(!)
Detta gäller också PHP4, men gäller garanterat även andra språk/versioner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag hade verkligen inte litat på referals vid annonssystem. Till min sida, som visserligen inte drar till sig överdrivet mycket traffik, så är det mindre än en fjärdedel av dem som har referers, och jag betvivlar att tre fjärdedelar av mina besökare går in på min sida genom att skriva adressen, och inte följer en länk.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
OK, ska verkligen försöka att ändra detta framöver. Tack för synpunkterna.
En sidoeffekt blir att PR effekten uteblir(?) om man använder en "speciallänk" - men det är ju en annan fråga. Kan ju ev. vara bra att tänka på beroende på vilken typ av relation/avtal man har med annonsören. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eller så kör man med vanlig länk, och löser klickräkningen med javascript. Finns så mycket trevliga funktioner nu för tiden för att lösa sånt. På det sättet får man inte med några robotar i klickstatistiken. För dom pratar ju inte javascript än så länge som tur är...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
länk Jag vet själv att jag är mindre benägen att följa länkar där jag ser i statusfältet att den har en id-querystring efter sig, eftersom man förstår att det då är någon form av reklam. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jo det är en bra idé både med avseende på klickräkning och PR effekt.
Nu gäller det bara att få våra kunder att kunna räkna våra besökare via en "special-URL (isf att annvända refferal i serverloggen). Man tackar... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|