FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kolla på denna sökningen på ordet webbdesign på MSN.com (inte MSN.se):
http://search.msn.com/results.aspx?q=webbd...esign&FORM=QBHP Hur kan en surfaffär ligga #1?! Ordet webbdesign står längst ner i en liten text i ett ramverk från en link exchange. Där går gränsen för mig vad det gäller MSN. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Validating
|
Med risk att späda på mitt "spammare" rykte enligt Festiz i en annan tråd så vet jag inte om jag skall tycka till om detta.
Syndromet är fel och en effekt av just....länken som även moralen i den diskuterades i den andra tråden. Visst är MSN's algo kass, håller med dig om det Jim. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker MSNs algo pendlar väldigt mycket. Ibland får man mycket bättre träffar än google och ibland blir sakerna helt fel. Det ryktas om att MSN har gjort algoförändringar de senaste dagarna och mina resultat har pendlat i över en och en halv vecka nu. Får se när det stabiliserar sig, kan vara att den bara ligger där tillfälligt.
Antagligen var MSN lite väl giriga med att få ut sin sökmotor så att de inte hann bygga upp så mycket erfaranhet som t.ex. google har... Jag hoppas iaf på att MSN ska bli större, men det kommer väl hända med IE7 och Win Vista, där MSN search antagligen kommer ligga insprängt överallt (endast gissningar, har inte beta-testat) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har märkt att MSN plockar upp sidorna man anmäler mycket snabbt och i allmänhet placerar dessa högt upp i början. Sedan sjunker de ned. Får intrycket att de har lite svårt att hantera helt nya sidor på ett bra sätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En annan teori är att ge den nya sidan en schans att uppmärksammas och få naturliga länkar innan den åker ner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hm låter vettigt Jim. För att ligger den överst kan man med stor sannolikhet utgå ifrån att den får mycket klick bara beroende på placeringen och då skulle den knappast åka ned.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men "document age", eller dokumentålder, tror jag (tyvärr?) kommer bli en allt mer avgörande faktor vid sökmotorpositionering - och är redan idag mycket viktigare än för bara ett par år sedan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker det är bra att MSN har en algoritm som är mera lyhörd än Google, den plockar (generellt) upp de mest aktuella relevanta sidorna medans Google gör tvärtom. Det är precis vad som behövs i en lite stagnerad sökmotorvärld.
Googles resultat är knappast "facit" och därför går inte heller MSN's resultat att jämföras med deras. En algoritm har bara "så" många möjliga starka faktorer (innehållet på sidan, inlänkar, dokumentålder, sökmotorindexering etc). Där google inte ger mig resultat (till relevanta och kvalitetsmässiga sidor) kan ofta MSN ge mig lite besökare fram tills Google tycker att min sida har funnits länge nog. Om alla sökmotorer vore likadana (som Google) skulle det vara rätt så hopplöst att starta en affärsrörelse på internet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|