Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Server-kollektiv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-04, 09:16 #31
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Ett fungerande server-kollektiv skulle tillsammans bestämma vilken service man vill ha, t.ex. UPS, backup-system, kyla, rack och sånt. Dessutom tänker jag att blir man några stycken, så att man kanske klarar av att fylla ett full-rack, så behöver det kanske inte bli så dyrt per skalle.
Det finns företag som hyr ut serverhallsyta där du får ställa ditt rack, sedan får du själv betala för elen och fixa den internetleverantör du vill ha.

Citat:
Originally posted by -AlgotR@Oct 3 2005, 23:56

Det någon föreslog, företagsabonemang hos Blixtvik (10 MBps för knappt 1000:-), kan ju bli riktigt billigt om man är ett hundratal eller så.
Förutom att du knappast får använda ett sådant abonnemang för att hosta den typen av tjänst vi talar om här. Om du tycker att 189 kr/mån för co-location är för dyrt bör du förmodligen skaffa ett webbhotellskonto på ett danskt webbhotell för någon krona per månad.

Citat:
Är det någon som vet var man lättast/bäst hittar begagnade/billiga rack/ups:er/kyllaggregat å såna prylar?
/ Algot
Det är i princip omöjligt att hitta begagnade rackservrar som är värda något. Eftersom du betalar per höjdenhet vill du ha så små servrar som möjligt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-04, 12:56 #32
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by AlgotR@Oct 4 2005, 00:36
Som jag tänkte det skulle medlemmarna stå för sin egen support, m.a.o. om någon vill ha nåt fixat mitt i natten får han själv åka dit och fixa det!
Ska alla få sin egen nyckel? Jag tror inte att det kan fungera utan att tjuven kommer... h34r:
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-04, 13:41 #33
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar Lindgren
Citat:
Som jag tänkte det skulle medlemmarna stå för sin egen support, m.a.o. om någon vill ha nåt fixat mitt i natten får han själv åka dit och fixa det
Ska alla få sin egen nyckel? Jag tror inte att det kan fungera utan att tjuven kommer...
Känns som det ökar direkt om man ställer sådant i en lokal utan säkerhetsklass även om det inte kommer stå något specielt fina saker.

Finns inget billigt sätt att få lina och fiber på.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-05, 01:21 #34
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar

Reg.datum: Jan 2003
Jag ska eventuellt starta ett midre kontorshotell i centrala stockholm (1-3 min med bil från stureplan) om ni vill vara där kan vi dela internetkostnaden + att det finns källarutrymmen som jag inte kan tänka mig att de blir för varmt i.

Det kommer vara mällan 10-20 arbetsplatser som behöver internet.
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-06, 11:58 #35
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Kan säga att vi betalar ungefär €600 - €700/mån för 20mbit (mpls), där vi är garanterade 20mbit.

En annan sak. Vad tror ni att ni har för siter som måste ha >10 mbit? Ska man skapa en "ideel förening" där man "driftar ihop" ... låt oss säga ett gäng på 10 pers kanske behövs säkerligen INTE mer än 10mbit ... skulle även tro att man skulle klara sig med 4 mbit. En sådan, sist jag kollade, så kostade den i runda slängar €200 - €300 ..

Men, då ingår routern. Resten, FW, Servrar ... övervakning för hackförsök osv, allt får man stå för själv.

cya,
/PatrikB
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-06, 12:06 #36

Citat:
Originally posted by MrWize@Oct 6 2005, 11:58
Kan säga att vi betalar ungefär €600 - €700/mån för 20mbit (mpls), där vi är garanterade 20mbit.
En annan sak. Vad tror ni att ni har för siter som måste ha 10 mbit? Ska man skapa en ideel förening där man driftar ihop ... låt oss säga ett gäng på 10 pers kanske behövs säkerligen INTE mer än 10mbit ... skulle även tro att man skulle klara sig med 4 mbit. En sådan, sist jag kollade, så kostade den i runda slängar €200 - €300 ..
Men, då ingår routern. Resten, FW, Servrar ... övervakning för hackförsök osv, allt får man stå för själv.
cya,
/PatrikB

Vad har MPLS med detta att göra? Eller snackar du om att ni har 20Mbit transmission? Men låter som mycket dyr transmission då. Sedan vilket företat snackar du om?

Även om ISP kör sin trafik med MPLS så lär dom inte ge ut din 20Mbit MPLS "taggad"
Oläst 2005-10-06, 12:31 #37
Flitig postare

Flitig postare

vårat WAN är "byggt" med 20 mbit mot huvudkontoret, OCH! vi har direkt access ut mot nätet istället för att gå via vårat huvudkontor som ligger i ett annat land

Men, 20 mbit ut har vi, dock har "port 80 trafik" väldigt låg prio i vårat nät ... men lika fullt, 20 mbit "rakt ut på internet" ....

cya,
/Patrik
Oläst 2005-10-06, 12:33 #38
Flitig postare

Flitig postare

Förresten, vem snackar ISP? Jag snackar direkt om leverantörer som Skanova, TDC Song, BT osv .... varför gå via ISP? som lägger på sin kostnad ...

cya,
/Patrik
Oläst 2005-10-06, 12:46 #39

Så Skanova/Song är inte en ISP? Hur menar du direkt ut? Du går fortfarande via någons nät om du inte har peering med nästan alla ISP. Sedan vad har det med saken att ni prioriterar HTTP trafik lågt?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017