FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
VIP
|
Hej,
Jag undrar vad fysiska butiker har för påslag. Vi tänker oss en klädaffär (ingen rikstäckande kedja eller dylikt) som säljer t-shirts. Tröjorna köps in från små lokala klädmärken. Hur många procent lägger butiken på? Jag skulle kunna tänka mig att det är ungefär 100 % men skulle gärna höra från någon som har lite mer koll. Det vill säga; Butiken betalar 100 kr för tröjan och lägger på 100 kr plus moms. 1,25(100+100) = försäljningspris 250 kr. Stämmer detta på ett ungefär..? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Praxis för klädbutiker är att sälja för 2,5 ggr. inköpspris.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det beror väldigt mycket på.
På vissa exklusiva klädmärken, multiplicerar du inpriset (ex moms) med en faktor på 2.7, för att få utpriset (ink moms) till kund. På billigare och enklare produkter, är faktorn lägre. I ditt fall, skulle t-shirten kosta 270 kr. Så du är inte helt ute och cyklar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det förresten någon som har koll på andra brancher?
Skor, böcker, friluftsprylar, elektronik, möbler, etc... Skulle vara intressant att veta! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
VIP
|
Tack så mycket för svaren!
Som Filip säger får ni ju gärna ta upp fler brancher här i tråden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bokhandlar lägger på ungefär 200% (om jag inte minns fel) enligt en standardiserad tabell. Seelig, den enda svenska distributören, kan till och med trycka prisuppgifterna åt dig innan du får boken.
Däremot onlinebokhandlar har nästan ingen marginal alls. Bokus säljer de allra senaste bestsellerböckerna kanske fem kronor över inköpspris från Seelig. Idén är väl att de tjänar sina pengar på att man samtidigt köper en annan bok som har högre marginal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Täckningsgrader för ett av Åhlens varuhus.
Indelat baserat på Åhlens fyra marknadssegment inom butikerna: Mode: 141% (kläder, accessoarer och liknande) Skönhet: 87% (Smink, parfym osv) Hem: 131% (Inredning, textilier osv) Media: 76% (Film, musik och datorspel) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Säljer du datorer och datakomponenter i butik så kan du inte räkna med större påslag än 15-25% på minnen, proccessorer, hdd's osv.
Påslaget är större på "skräpprodukter" typ neonfärgade IDE-kablar, webcams, mikrofoner osv.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Diskettstationer = 120%
hehe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Oftast jobbar man ju efter riktlistor.. slår på 50 % på inköp ungefär..
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|