FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Skall kontakta en konkursförvaltare idag angående info samt anbud på ett kursat AB. Vad skall man tänka på, och vilka frågor "måste" man ställa? 1. Balans/Resultat - rapporter 2. Orsak till konkurs 3. Kundstock 3. Leverantörer 4. Anmärkningar 5. skulder (?) 6. ..... Vad är det mer som jag har rätt i att få reda på och som är relevant?. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Boupptäckningen... Räcker den?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jens of Sweden?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OF:
Jo det ser faktiskt lite kul ut ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Haha, ja det ser onekligen "misstänkt ut"... Men jag försäkrar om att det inte handlar om Jens Of Sweden AB..
![]() Ingen som har erfarenhet av Konkursköp? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är du ute efter mer än bara inventarierna?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vill ha konceptet, kundstocken, webbplatsen, och ett fåtal inventarier som krävs för administrationen. Jag har en enskild firma idag...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
...och eventuellet innestående lager om möjligt...
Bolaget bedriver en verksamhet som tilltalat mig och jag har följt dom på avstånd en tid. Döm om min förvåning när jag i förrgår såg att dom faktiskt kursat.. Nu vet jag inte varför dom gjorde det, men jag har mina aningar dock..Om orsaken är den jag tror, så är åtminstone ett bud klart aktuellt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Då är det rörelsen du ska lägga ett bud på i första hand. Vad du då kommer att få är allt som behövs för att driva själva verksamheten vidare alltså kundstocken, konceptet och webbplatsen. Lägg ett bud separat på lagret om det inte är så att det är omöjligt att skaffa grejerna någonannanstans i från så snabbt att verksamheten kan rulla på direkt.
För konkursförvaltaren är nämligen i detta läget lagret och inventarierna det enda som han snabbt kan värdera till ett slaktvärde och direkt säga vad han vill ha för det. Rörelsen däremot är en mera immateriell tillgång, tror han att någon kan vara intresserad av att köpa så är det hans skyldighet att driva verksamheten vidare under konkursboet för att inte förbruka ett värde som eventuellt kan finnas. Nu är det ju inte precis en konkursförvaltares dröm att sitta och driva en verksamhet utan det vill man bli av med så fort som möjligt. Ett snabbt bud strax ovanför skamgränsen med omedelbart övertagande kan mycket väl gå hem. Har du då tur kanske han köper budet på lagret och inventarierna också bara för att få ett snabbt avslut, här är det lite rävspel mellan hur gärna du vill ha och hur mycket du behöver det kontra hans önskan om snabbt avslut eller pengar till boet. För ungefär 10 år sedan var jag med om att köpa ut rörelsen ur ett konkursbo. Prislappen vi satte var bara 25.000 och vi förberedde oss på olika argument för förhandlingen med en övre gräns på strax över 150.000, men döm om vår förvåning då konkursförvaltaren ringde upp och sa att de antog budet under förutsättning att: ...vi kunde överta rörelsen redan efter tre dagar ...vi (jag eftersom jag jobbat på det konkursade bolaget) utan arvode skulle biträda konkursförvaltaren i frågor från personalen och dessutom tog hand om alla personalfrågor i konkursboet (löneutbetalning, arbetsgivarintyg, uppsägningar mm) ..vi övertog åtminstone att av de gällande hyresavtalen ...att vi övertog leasingavtalen på de tjänstebilar som fanns ....att vi lovade att erbjuda all personal utom några namngivna personer anställning i det nya bolaget ....att vi tog hand om och övertog alla inventarier som fanns i bolaget För konkursförvaltaren var dessa alternativintäkter (alltså att slippa kostnaderna) betydligt mera värt en själva budet på rörelsen så han var precis lika nöjd med uppgörelsen som vi var. Vi behövde ju både bilar, lokal och framförallt personalen för att driva det vidare så för vår del var det bara nödvändiga löpande kostnader och inte en del av investeringen. Att vi sedan satt med kontorsmöbler som vi inte behövde gjorde ju egentligen inte saken sämre då vi sakta sålde av dessa och fick tillbaka de satsade pengarna bara på detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tackar så mycket DFT!!.. Det var det jag ville höra
Köpet av lagret (ej ett måste), inventarierna och annat kan man sälja bort under tiden man strukturerar verksamheten. En nödvändig del av personalen får vara kvar då dom bl.a "kan sitt jobb" och som du också skriver - En nödvändighet för att driva företaget vidare... Resten..ja, du bekräftade mina funderingar.. Jag ringer förvaltaren på måndag antar jag ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|