FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Har lite funderingar och är behov av era åsikter. Tänk er följande händelse. Man blir uppringd av en kund som i detta fall vill ha en e-handelsajt gjord. Man är inte det enda företaget som är tillfrågad. E-handelsajtens omfattning är ungefär ca: 200 timmar arbete. Kunden förklarar vad den vill ha så gott den kan. Mellan mig och kunden är det kanske 50 mil. Man kanske inte kan läsa av hur seriös kunden är, vilket pris de är villiga att betala. Att dom verkligen förstå att denna lösning kostar ca: 100 000 kr och inte 5000 kr. (Prisexempel) Vilket resulterar i att man kanske inte är så intresserad av att köra 100 mil för endast en dag.... (Hoppas ni förstår mitt resonemang) Man skriver ihop en specifikation där man förklarar hur e-handelsajten ska fungera. Till specifikationen finns också en tillhörande offert. Att diskutera en e-handel via telefon kan bli lite knepigt, det är lätt att missförstå varandra, man kan inte sitta på varsin sida av ett bord och diskutera, utan man får gå helt och hållet på vad kunden har att säga. Ska man förklara redan i telefon för kunden att ett möte måste planeras in? Men kunden kanske tycker att resonemanget är fel och får en "bad feeling" "Dom vill ju endast få in offerter för att sen välja en leverantör", "inte sitta i en massa möten med kanske ett 20-tal tänkbara leverantörer" Kan vara väldigt svårt att övertyga kunden. (Har själv råkat ut för detta) Det kan då bli lite svårt att komma fram till den bästa lösningen för kunden, utan i specifikationen och offerten kan man då vara tvungen att förklara för kunden att detta är en förhandsoffert. Likaså varför detta är en förhandsoffert. (Att det är en förhandsoffert har kunden inte fått veta tidigare) En slutlig offert kan först skrivas när man har haft ett eller flera möten med kunden. Trots allt tillkommer det alltid detaljer som kan bli x-antal timmar att genomföra. Summering. Okey, det är mitt jobb som webutvecklare att ta fram en lösning, kunna täcka in allt som rör sajtens uppbyggnad, både tekniskt, visuellt, målgruppsanalys och varför man ska just göra så här. Men håller ni med mig att det ändå kan vara svårt att få fram alla fakta om kundens önskemål via telefon? Själv så anser jag detta. Visst, man kan sätta en marginal för oförutsedda detaljer/funktioner som tillkommer. Men, nja, det känns ändå inte riktigt bra, kan då bli att offerten blir alldeles för hög till vad den skulle ha blivit... Possitivt att skriva en förhandsoffert - Kunden kan utläsa att företaget (jag) är intresserad av att ta fram den bästa lösningen. Kunden kan också sålla bort "lycksökare". - Kunden kan anse att den vill ha en kvalitativ lösning samt ett bra samarbete och styr också upp ett möte med en eller flera intressenter och sen går vidare mot en slutlig specifikation och offert. - Kunden anser mig vara seriös genom att förstå att jag vill veta mer om kundens önskemål och krav. I stället för att skriva något på "lösa" grunder. - Jaha, här är det ett företag som verkligen har tänkt till och lägger ner engagemang att ta fram en bra produkt. "Dom vill vi gå vidare med" Negativt att skriva en förhandsoffert - Kunden anser mig vara oseriös "jaha, dom kunde inte ta fram en slutlig offert." - I papperskorgen med den offerten. (Dom har ett 20-tal andra offerter att gå igenom också) - I förhandsofferten där jag har angett ett pris som är baserat på kundens önskemål. Priset ligger nästan i överkant för vad deras budget klarar av. Kunden anser att den slutgiltiga offerten med en mer detaljerad specifikation överskrider deras budget. - I papperskorgen med den Funderingar När kunden har frågat om en offert så förväntar dom sig också en fullständig sådan. Många tror "ah, det kan väl inte vara så mycket jobb, fixar väl en proffessionell webbyrå på en vecka eller två...." Ska man chansa på att kunden förstår vikten med att ta fram en lösning som är av god kvalite genom en förhandsoffert i själva specifikationen? Men hur resonerar företag som gör upphandlingar utifrån händelse ovan? Jag tänker då främst på företag inom den privata sektorn. Kanske lämnar ni förhandsofferter? Hur har ni blivit bemötta? Skulle vara intressant att få höra era reflektioner och erfarenheter i denna fråga. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om vi pratar om systemlösningar och från egen upphandlarerfarenhet, ser jag alla offerter som förhandsofferter till en början. Har aldrig varit med om att en offert inte går att förändra, till det bättre för mej som upphandlare
![]() Mao en offert baserad på en telefonförfrågan, som är allt för exakt "så här gör vi och så här fantastiskt blir det och så här mycket kostar det", löper betydligt större risk att åka i papperskorgen än en offert som säger att "för att kunna lämna ett exakt pris så måste vi ha ett möte/göra förstudie men baserat på telefonsamtal så tror vi att priset hamnar nånstans mellan x och y kronor". Men jag förstår ditt dilemma, sitter själv på den andra stolen då och då, och man vill ju att offerten ska bli så bra som möjligt så att det leder till affär. Att folk i allmänhet verkar tro att man fixar det lätt på nån vecka eller två om man är proffessionell, är dessvärre helt sant. De flesta blir ofta lite ställda när dom får klart för sig hur mycket arbete det ändå är. Mitt råd är att ge en så ärlig offert som möjligt. Gärna med frågor och förslag på lösningar "hur ska det här momentet fungera", "Om vi gör såhär så kan vi göra så eller så men om vi gör sådär så kan vi istället..." ja, du fattar. Detta för att få kunden att förstå att det inte bara är att plocka i hop ett system hur som helst. Är du ärlig mot kunden är du ärlig mot dej själv vilket borgar fö ett bättre samarbete med kunden. Liten slip från ämnet kanske, men jag gillar förstuider. Problemet med brukar vara hur man ska ta betalt för dom. Endel säger att det kostar si och så, ibland kanske priset för förstudien dras på slutpriset om det blir affär, men jag lutar mer och mer åt att en endags förstudie ska vara gratis. Har precis träffat en leverantör, den första faktiskt som erbjöd en gratis testdag av deras system i vår miljö. Kaxigt. Men man glömmer bort att vid en förstudie offrar kunden oftast flera anställda som deltar vilket också blir en ansenlig kostnad och lägg där till priset för själva förstudien. Om man inte tar betalt för förstuiden, så offrar man lika mycket som kunden, dvs. timmar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kunden får ju betala för förstudien om det blir affär oavsett om den är specifierad eller inräknad. Du måste ju ändå täcka dina kostnader.
Erbjud kunden en dags förstudie för x kr, som innebär att kunden får ett bra underlag för att begära in offerter från såväl dig som andra.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Gillar inte riktigt tanken att ta betalt för en förstudie....
Om ett projekt ligger runt 100 000 kr +moms. Förstudien kanske på ca: 10-15 timmar för att skriva en specifikation. Vad kan man tänkas ta ut för en sådan? Säg att du fakturerar 1000 kr +moms för detta. Kunden har 10 tänkbara leverantörer 1000*10= 10 000 + moms Att vara villig att betala 10% i förstudie i relation av 100 000 kr +moms anser jag vara lite mycket.... Okey, när företag ska satsa riktigt stort och när det rör sig om miljoner kr, då håller jag med. Men, jag kanske tänker fel..... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Se förstudien som marknadsföring, och betala för den själv.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|