Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tradedoubler V.S Adsense

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-10, 01:00 #1
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Vad funkar best Tradedoubler eller Adsense?

Jag har alltid tyckt att ersättningen från många av Tradedoublers probram verkar vara patetiskt lite. Ska man exempelvis bara tjäna en hundring om man får någon att boka en flygtesa?

Vilket betalar sig best att promota av Tradedoublers brogram? Jag vet att det beror på en rad olika omständigheter, men jag vill veta mer vilka program som är säkra i det långa loppet och som kan funka som en kassako.

Adsense funkar ganska bra men dom börjar bli jäkligt ojämna. So fort man börjar tjäna bra så kommer det bakslag.

ToBad.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-10, 06:56 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
kassako = det program som lämpar sig bäst för ditt innehåll
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-10, 07:53 #3
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

det är alltid bra att kombinera olika typer av annonser.
Oläst 2005-09-10, 08:44 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Jag anser att TD är överlägset, framförallt av 2 skäl. Första är att du kan anpassa länkar till din sida, Adsense länkar kan du inte göra något som helst med. Det andra är att du får ersättning för lead/avslut. Det kan inte Adsense erbjuda.

Om du har en bra mobilsida, resesajt, ekonomisajt eller ja vad som helst så vet jag att det går att göra ett avslut för var hundrade besökare. Eftersom avslut i många branscher ger 60-120 kr så tjänar du 60-120 kr/100 besök. Har du Adsense kanske du kommer upp i en CTR på 5-10% med säg max 2 kr/klick. Per hundra besök har du max 10 klick som ger max 20 kr.

Det är bara att kolla från toppen av listan på tradedoubler,
Active24 - 20%
Air France - 50 kr
American Express - 75 kr
Avis - 80 kr
B-One - 75 kr
Boxman - 100 kr
Byta Lya - 80 kr
Dell - 5% ( Jag sålde en skärm för 13.000 kr nyligen, gånger 5%... räkna själv)

Bara några exempel. I många fall finns det dessutom möjlighet få upp till 100% bättre ersättning om man genererar mycket avslut. Men det räcker inte ha en sida med några banners, du måste självklart ha innehåll som genererar bra trafik.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-10, 10:38 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad

TD bygger på att man har volym. Jag vägrar bara att befatta mig med deras tattiga gränssnitt för en site där jag har ett par hundra unika om dagen. Dessutom håller jag verkligen inte med om att det skulle gå att få ett avslut / 100 besökare. Snarare ett avslut / 1000 besökare och då är vi tillbaka på att adsense är ungefär lika effektivt ändå.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-10, 10:57 #6

Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 10 2005, 11:38
TD bygger på att man har volym. Jag vägrar bara att befatta mig med deras tattiga gränssnitt för en site där jag har ett par hundra unika om dagen. Dessutom håller jag verkligen inte med om att det skulle gå att få ett avslut / 100 besökare. Snarare ett avslut / 1000 besökare och då är vi tillbaka på att adsense är ungefär lika effektivt ändå.
Allt är en fråga om kvaliten på hemsidan och trafiken. Säkert svårt att kränga hyrbilar på en sida som handlar om html/webbdesign, men jag tror man kan komma upp i flera % sales på webbhotell.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-10, 11:40 #7

Mina webbsidor handlar inte om html/webbdesign . Kvaliteten är ju svår att bedöma utan att faktiskt använda den för just sales. Hur bedömer du kvalitet på trafik? Finns det några riktlinjer? Utan att försöka implementera TD dvs?
Oläst 2005-09-10, 17:32 #8
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by robertsson@Sep 10 2005, 08:44
Om du har en bra mobilsida, resesajt, ekonomisajt eller ja vad som helst så vet jag att det går att göra ett avslut för var hundrade besökare. Eftersom avslut i många branscher ger 60-120 kr så tjänar du 60-120 kr/100 besök. Har du Adsense kanske du kommer upp i en CTR på 5-10% med säg max 2 kr/klick. Per hundra besök har du max 10 klick som ger max 20 kr.
Nej, Robertsson, den jämförelsen blev inte rättvis. Det krävs en starkt nischad sida i rätt bransch samt att du verkligen bygger den för att leda kunden till TD-annonsören, alltså inte bygger den för besökarens bästa i första hand, om du ska komma i närheten av de 60-120 kr/100 besök som du nämner. Om man lika utstuderat bygger en sida uteslutande för att locka besökare att klicka på AdSense-annonser, då ligger man inte alls på 5-10% CTR. Man kan mycket väl ligga på 30% CTR på en sådan sida, och är det "rätt" bransch så blir det också hyfsat betalt per klick.
Sedan håller jag med grazzy om att det krävs någorlunda stor trafik för att få TD:s avslutsannonser att ge utdelning.
För den lilla sidan som är byggd för besökarna i första hand ger ofta AdSense mer än TD-annonser, det är bara att konstatera utifrån erfarenhet.

ToBad: Både Nicklas och digiArts förslag är bra. Kombinera måttliga AdSense-element med det mest relevanta för ditt innehåll som du hittar på TD. Men det att AdSense svänger mycket i fråga om kvalitet på annonserna och betalning per klick, det håller jag med om. Tittar jag på en kanal för en viss sida bara kan det svänga enormt, dock blir det ju viss utjämning när man har sidor i olika ämnesområden.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-10, 18:19 #9

Jag kan tänka mig att TD är betydligt mycket bättre om man redan innan klicket själv upparbetar kunden lite.

Tex att man har en sida med adsense som vanligt, men även små block inbakat i sitt material som i princip går ut på att fråga användaren om han VILL köpa något? VILL du köpa en resa till paris? Klicka då här.

På det sättet slipper man skicka iväg en kund på måfå. ==> Högre total CTR.

Detta tankesätt kräver ju dock betydligt mera engagemang och talang av webbmastern.

Edit: har jag rätt/fel? Ge gärna tips..
Oläst 2005-09-10, 18:28 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by ToBad@Sep 10 2005, 01:00
Ska man exempelvis bara tjäna en hundring om man får någon att boka en flygtesa?
Resebyråerna får bara 2.5 - 8% i provision på resor och biljetter. Varför skulle du få mer?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017