Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

reklampengar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-25, 04:08 #1
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Var kan man hitta folk som är beredda att betala för att visa sina banners? Folk menar jag företag osv...
Nu snackar vi inte tradedoubler :)

Har ni tips på företag som också sponsrar med bandbredd vore det rätt nice då ens egna snöre inte räcker till...
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-25, 04:49 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Vad gäller det för någon sajt?

Det lättaste är väl att ta gula sidorna och ringa runt till diverse företag i sverige... vanliga säljsamtal helt enkelt.

Mvh, Tobias
Oläst 2003-04-25, 22:56 #3
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör

Administratör

Citat:
Originally posted by bya@Apr 25 2003, 02:08 AM
Var kan man hitta folk som är beredda att betala för att visa sina banners? Folk menar jag företag osv...
Nu snackar vi inte tradedoubler

Har ni tips på företag som också sponsrar med bandbredd vore det rätt nice då ens egna snöre inte räcker till...
Humn, måste säga att detta var en underlig fråga, killen/tjejen känner till TD men i övrigt har han/hon bevisligen 0 koll.

Ursäkta men jag måste vara ironisk, du vet ITbommen sprack tidigt år 2000, finns inga snabba pengar här längre nu pratar vi hårt jobb som vilken annan bransh som helst. Längesedan försvunnen är den tiden då vi såg 2% i clicktrue ratio på mainstream trafik, borta är tiden vi fick betalt per CPM, tiden då Ernst Malmsten och Kajsa Leander var förebilden för som det som så fint kallades "the New Economi", och flög concord från London till Paris på lunchen för champanjen var bättre på deras favo resturang på Place de la Bastille.

Nu snackar vi industristandard på 0,2% så jobba hårt, nå målet 2000 unika per dygn så kanske du kan få 3 klicks a 0.10 kr per dygn. 30 öre som du kan göra vad du vill med!!!

Ni får ursäkta redan nu för jag lär väl få kritik, men jag blir sån här när jag möter folk som tror vi gör detta för att sälja banners.

Vi som tycker detta är roligt och kan hålla oss kvar nåt år till kanske kan tjäna några kronor framöver om bandbredds priserna sjunker och clicktrue ration ökar.

Med en industristandard på runt 0,2 % kostar bannern mer att leverera än vad man tjänar på den. TAF.

Nu snackar vi banners och inget annat, givetvis finns det andra sätt men banners är dött!

Det vi kommer att få se framöver är betaltjänster gissar jag på, och det blir en kort övergång, startar en följer alla efter, precis det vi såg hända med sms/ringsignaler/logo branshen för nåt drygt år sedan. Ena månaden fanns det 100 tals gratis sidor och vips månaden efter var dom stora mobilsiterna uppköpta och inte en webmaster gav ut ringsignaler och likande gratis. Lösningen vi väntar på är PUSH tekniken via mobiltelefonen där man på ett enkelt sätta kan ta X kr i betalt per månad för access till en websida.

Detta är är som en sänk från ovan till oss webmasters, och förmodligen det som kommer att göra skillnaden framöver.

Så skaffa en nichad websida med unikt copyright skyddat innehåll & en tjänst ut ifrån det matrialet som folk är villiga att betala några kronor för att ta del av, det är mitt tips.

Skulle tro att dm.se kan hjälpa oss att förklara vad PUSH tekniken igentligen är och vad den kommer innebära för oss i framtiden.

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-26, 04:13 #4
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Administratör

Detta låter intressant, hoppas gärna på att höra lite mer om det.
Utifall man börjar med "PUSH-tjänster" på sidan kan man ju redan nu förutspå detta:

Fördelar:
  • Siten kan vara bannerfri. Pengar kommer ju in på annat håll
  • Vem orkar betala en räkning på 10 kr och lämna ut en massa uppgifter om sig själv för att få spela dina onlinespel? Låt dem knappa med mobilen så blir det lätt som en plätt!
  • Din PUSH-leverantör sköter kommunikation och betalning mellan mobiltelefonen/handdatorn och internet. Du behöver ju ingen teleutrustning själv.

Nackdelar:
  • Innehållet måste vara unikt. Kommer nog alltid att finnas gratissiter med bra information och tjänster. Men inte alltid med samma möjligheter.
  • Det kan ta tid för folk att vänja sig. Som jag uppfattat det är Comhems PPV och Viasats Ticket ingen hit förutom när det är boxning, har jag fel?

Fler fördelar och nackdelar? Ska bli kul att höra från någon som är mer insatt i området.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-26, 19:06 #5
Strumpan Strumpan är inte uppkopplad
Nykomling

Strumpan Strumpan är inte uppkopplad
Nykomling

Visst kan man tjäna pengar via tjänster... jag har själv provat sälja mobil tjänster och det går om man har rätt typ av trafik. Men det är så extremt dyrt... Varför kostar det 10kr för en simpel ringsignal (det är ändå hyffsat billigt om man gemför med andra), jo Operatörerna drar ungefär hälften själv... sen har man cirkus 5kr kvar som man delar med ett företag som kan erbjuda webmastern tjästerna, lite jobbigt att driva en sådan tjänst själv och alltså får man ungefär 2,50 Det krävs en del trafik för man ska få ihopa pengar... och vad jag vet så är det bara porr och mobil-branchen som har börjat med detta...

Varför trycker nu inga besökare på banners längre?

1. Det är alltid samma typ av företag som bannersen länkar till, Försäljnings företag! Detta har vi surfare lärt oss, att trycka på en banner är ingen mening för det kommer förmodligen inte att intressera oss. Vi besöker tips i forum eller söker vi när vi hittar något nytt!

2. De enda som trycker på en banner är:
a ) Webmastern själv försöker få in några extra ören
b ) Nya internet användare som inte lärt sig än
c ) Personen som absolut är intresserad av vad där står och dessutom såg bannern

Själv ignorera jag de flesta banners...

/
Fredrik
Strumpan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-26, 22:20 #6
Administratör

Administratör

Hejsan Fredrik välkommen.

Delar din uppfattning, framför allt det första du skriver "Visst kan man tjäna pengar via tjänster... jag har själv provat sälja mobil tjänster och det går om man har rätt typ av trafik."

Stora mängder av "rätt trafik" det är det som är grejen.

Däremot delar jag inte din uppfattning om "Det är alltid samma typ av företag som bannersen länkar till, Försäljnings företag! Detta har vi surfare lärt oss, att trycka på en banner är ingen mening för det kommer förmodligen inte att intressera oss."

För att tjäna pengar måste nån sälja nåt, det kommersiella internet är uppdelat i siter som säljer och siter som driver trafik till siter som säljer!

Folk älskar att köpa saker, däremot måste det vara enkelt att betala då kan man sälja vad för skit som helst, säljer själv som du även gjorde ringsignaler och liknade via ringsignaler.com där dm.se levererar lösningen av tekniken, själv anser jag det vara med stor framgång.

Folk vill köpa, men inte via kreditkort osv ...

Admin
Oläst 2003-04-26, 23:07 #7
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Folk vill köpa, men inte via kreditkort osv
Vill tillägga att det gäller svenska besökare som föredrar postförskott eller faktura. I övriga världen (usa) är de ganska öppna med att handla med sitt kreditkort (finns ju paypal m.m.). Men jag antar att de flesta här (precis som jag) har svenska besökare.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-26, 23:17 #8
Administratör

Administratör

Citat:
Originally posted by Viktor@Apr 26 2003, 09:07 PM
Men jag antar att de flesta här (precis som jag) har svenska besökare.
Jepp vi antar att det är svensk trafik vi snackar om, om man inte anger vad det är för trafik.

Admin
Oläst 2003-04-27, 05:08 #9
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Att ge en kostnad per klick ger ju självfallet annonsören lite extra fötroende. Men låt dig inte luras av företag som endast vill köra branding på detta sätt. Det är rätt vanligt att, framförallt större företag, kör en oeffektiv banner i CPC kampanjer. Detta leder till att deras marknadsnamn/produktnamn blir känt, möjligen bara sublimt, till en väldigt låg kostnad.

CPM eller hybrid är enligt mig att föredra i de allra flesta fall. Har du svårt att få annonsörer kan det dock vara en bra idé att köra introduktionskampanjer via CPC.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-27, 05:23 #10
Administratör

Administratör

Citat:
Originally posted by cerebus@Apr 27 2003, 03:08 AM
Att ge en kostnad per klick ger ju självfallet annonsören lite extra fötroende. Men låt dig inte luras av företag som endast vill köra branding på detta sätt. Det är rätt vanligt att, framförallt större företag, kör en oeffektiv banner i CPC kampanjer. Detta leder till att deras marknadsnamn/produktnamn blir känt, möjligen bara sublimt, till en väldigt låg kostnad.

CPM eller hybrid är enligt mig att föredra i de allra flesta fall. Har du svårt att få annonsörer kan det dock vara en bra idé att köra introduktionskampanjer via CPC.
Är det någon som har problem med knepiga ord eller förkortningar här så tveka inte att PM:a cerebus.

Nej, men för både mig och andra som vill hänga med i diskussionen skulle jag gärna vilja veta vad dessa olika betalsätt/förkortningar innebär:
  • CPC
  • CPM
  • hybrid

Något att ha med på en framtida network.nu huvudsida kanske?
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017