FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
https://www.google.com/webmasters/sitemaps/login
Jag har loggar in och registrerat mig... men hur går jag vidare!? Jag fattar inte hur det funkar! Ska jag skapa en sida med alla länkar enbart för denna tjänst!? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Sedan kan du dock skicka in den till google och få djupindexering. Jag lade nyligen upp en sida med cirka 50 sidor utan någon inlänk som nu indexerades av google på grund av google sitemap. För att sammanfatta tjänsten kan man säga att man hjälper google att hitta till alla sidorna som finns med på sitemapen. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För att sammanfatta ännu mera; man hjälper google hitta sidor som inte går att hitta via vanliga länkar. Tex dynamiskt innehåll som man måste surfa till via dropboxar eller liknande.
Det är mao ett hack för dåligt kodade webbsidor :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
OK...! Det är alltså inget för mig med andra ord!
Det kan inte vara sundt att be Google indexera en webbbplats mer än en gång! Alla sidor som jag har gjort på samtliga projekt finns länkade från startsidan... Så att säga. Man kan komma till samtliga sidor på ett eller annat sätt. Detta öppnar samtidigt möjligheten att använda sig av suspekta lösningar och endå få innehållet indexerat. Det är ju smart! :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Frågan är hur mycket google bryr sig om en sådan sida trots allt.. har du ingen länk till den kan den ju inte vara särskilt viktig.. men som sagt, det är svårt att förutse hur google beter sig.
Jag har kört sitemaps på ett gäng domäner i olika storlek, kan inte påstå att jag märker någon som helst skillnad med eller utan google maps, fast då är de ju ordentligt uppbyggda och inga problem att indexera för en spindel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"fast då är de ju ordentligt uppbyggda och inga problem att indexera för en spindel. "
He... ja, men det är väl därför du inte märker någon skillnad! Denna tjänsten vänder sig till webbplatser som inte är så struktirerade och välordnade! *** Alltså, undrar om du inte missuppfattat hela poängen en aning!? Detta systemet öppnar ju för kreativa lösningar, typ menyer gjorta i Flash och fortfarande få hela sajten indexerad. Man gör ju en karta (=samling med alla länkar) enbart för Google. Den sidan blir ju aldrig indexerad i sig utan bara de sidor den pekar till eller länkar till... så att säga. Detta systemet gör att man kan skapa en sida med suspekt navigering och ändå få sajten indexerad. I alla fall av Google! :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har märkt skillnad på en sida, en väldigt stor sida där många sidorn inte blir länkade förrens 3-4 klick från första-sidan. 1 vecka efter sitemappen var uppe hade nästan alla sidor indexerats, mer än dubbelt så många som innan. Kan ju inte med säkerhet säga att de är sitemappens förtjännst, men i det fallet misstänker jag det.
Jag har även använt mig at sitemappen på nya sidor för att försöka få de indexerade snabbare, dock utan resultat. Misstänker att den funkar bäst på befintliga sidor som inte blivit indexerade korrekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Håller på att försöka installera google sitemap just nu men lyckas inte av någon anledning.
Det kan vara något jag feltolkar i tillvägagångs beskrivningen, nån som vet om det går att få tag på svenska då kanske man uppmärksammar vad man gjort fel. Har sökt men ej hittat <_< problemet börjar när jag ska köra scriptet på slutet (.py), vartifrån gör man det? någon som vet, har surftown som WH om det skulle vara till någon hjälp Redigerat: hittade precis denna http://www.papangoo.com/google-sitemaps.asp
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Validating
|
En Asprin för sjuka siter
![]() Vill inte råda eller avråda än, utvärderas för närvarande. Det finns saker som kan vara oerhört negativa om det används fel. Kanske en "cloak" fälla ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|