FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej
Ska ansöka om F-skatt till m in enskilda firma nu. I oktober förra året betalade jag in summan på 800 eller 1000 kronor för att få namnet jag ville ha. Bodde då i Dalarnas län. Flyttade sedan den 1:a januari till Stockholm. Mailade skatteverket och dom sa att företaget följer med så det är inga papper att fylla i. Nu ska jag skaffa F-skatt sedel (företaget har inte haft några inkomster ännu). Så då dyker några frågor upp. Om jag inte har några inkomster/utgifter i företaget behöver väl jag inte säga något till skattemyndigheten? Eller m åste jag lämna in en tom blankett? När börjar räkenskapsåret? 1:a januari eller där i oktober förra året? Eller nu, den 25:e augusti? Är det F-skatt eller FA-skatt jag ska ansöka om? Har inga planer på att ha anställda utan tänker endast investera vinsten av företaget i inventarier. Måste jag fylla i "Registrera för MOMS"? Vad innebär det? SKa jag kryssa för det? Tack på f örhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du ska skaffa FA-skatt samt registrera dig för moms. Detta görs normalt innan verksamheten startas. Sedan kommer du få deklarare momsen månadsvis.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du inte har tänkt ha några inkomster/utgifter i företaget blir du förmodligen inte beviljad F-skatt.
Som jag förstått det kan du inte få bara F-skatt, utan du måste alltid ha FA-skatt som privatperson. Det har inte att göra med om du ska vara arbetsgivare, det har att göra med att du anses vara arbetstagare för allt utom för det du är registrerad för F-skatt som. Jag har förstått det som att momsregistrering är nödvändig för momspliktig verksamhet, nästan all verksamhet är momspliktig. Du får då också lyfta momsen på dina inköp. Räkenskapsåret är kalenderår för enskild firma och kan inte vara något annat, således 1 januari - 31 december.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
FA.-skatt skall du söka om du har en anställning vid sidan av firman. Kör du firman på heltid så är det F-skatt som gäller..
Momsreggning bör du göra om du vill dra av momsen Räkenskapsår är normalt samma som kalenderår, men du kan ansöka om förlängt räkenskapsår vilket innebär att du kan räkna från 1/7-05 -- 31/12-06.. Lägger alltså till 6månader på första beskattningsåret |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|