FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Off topic, kan man med att ställa en fråga om ett lustigt problem med datorn som gör mig galen!
En relativt ny maskin, P4, 3,2. Startar fint fram till XP loggan, sen startar den om, och så står den och håller på tills jag stänger av. Flyttade över disken till min andra burk för att göra en backup, då skrek datorn till om att det va inkonsekvenser i filsystemet (stavningen är jag osäker på) Körde chkdsk och fick rättat till en hel del, sen funkade burken kanon ett par veckor, och nu samma visa igen!!. Någon som känner till vad ”inkonsekvenser” betyder? //Kaj |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inkonvekvens finns till min förvåning med i Svenska akademins ordlista och betyder "brist på följdriktighet, självmotsägelse".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför är det förvånande att ordet finns med i saol? Ordet betyder som sagt "brist på följdriktighet".
Vad kör du för filsystem i dagläget? FAT eller NTFS? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
NTFS är det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Diskproblemet kan mycket väl ha uppkommit pga det andra problemet... Men om den startar fram till loggan så blir det juh åt fel vid inläsningen av windows och inte ett hårdvarufel. Jag skulle testa att starta med en annan hårddisk. Om det fungerar så är det disken. Att windows säger inkonsekvensfel innebär mer eller mindre samma sak som om det stått "oidentiferat fel". Det kan vara virus med.. mest sannolikt så är det fel på disken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
formaterade om disken, hittade inga skadade sektorer eller liknande.
Installerade XP plus lite annat smått o gott, burken rullade fint i ett par timmar, sen samma visa :angry: Ska testa slänga in en ny disk. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|