FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att skriva för människor som många föreslår är ganska så klokt. Om man tittar på hur ett textdokument är strukturerat retoriskt så får man en liten inblick i hur sökmotorer fungerar. En rubrik där ett ord förekommer måste ju avhandlas i brödtexten på sidan. Ingressen bör kortfattat ge en överblick över texten och slutet av brödtexten ska summera ihop resonemanget. (Läs mer om detta, jag förklarar aningen enkelt här...
![]() Bara för att texten ser bra ut på skärmen betyder inte det att den är ok för sökmotorn. Om du av designskäl har valt att lägga en viss text (kanske tom bara ett ord) i en tabellcell (som exempel) så blir ju denna text en isolerad del av textmassan. Stirra inte blint på de spindelemulatorer som finns därute och som endast strippar bort alla taggar ur html'en och visar upp ett resultat och påstår "såhär ser er sida ut för sökmotorn", för det är inte riktigt sant. Måhända att ibland visas (början av) denna text upp i serp'en men det betyder inte att alla era menytexter kommer att slås ihop och tolkas som ett innehåll. Att en länk i en rubrik skulle ge mer vette tusan. Tänk logiskt: vart skulle den länken leda som har rubriken som länktext???? Den text du beskriver under rubriken handlar ju just om detta, eller hur? Det bör således inte finnas något annat ställe som behandlar rubrikens mening bättre än det dokument där du befinner dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Påstår inte att du har fel, skulle bara vilja att du utvecklade detta en aning vad styrker denna information på? /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ok, tack för svaret!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Validating
|
En H1 som är relevant med sidans innehåll.
Om sidan innehåller flera stycken kan H2 användas men är inte nödvändiga ur SEO. Det viktiga är en H1, högst upp innan brödtexten som sidrubrik. Glöm det med länk i H1, lägg länken i sökordet i brödtexten istället, för det skall ju finnas med där annars är titeln inte relevant. Det är mitt tips och synpunkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har själv som tidigare nämnt aldrig använt mig av några <h>-taggar - och därefter helt enkelt aldrig orkat göra om allt och implentera i efterhand, men att lägga in <h1> för rubrikerna är ju inget större jobb - och alltså enligt dig värt mödan? <h2>-taggar är mao inte speciellt väsentliga över huvudtaget? Om den ordinär texten är i tag eller inte, hur påverkar det - kolla på det också? Angående länkar så håller jag med dig - verkar helt klart vettigt och egentligen sunt förnuft. Många frågor, få svar - jag vet, sorry ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|