FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Please hjälp en nybörjare på straming media:
1. Vilka mediaformat för film klarar att spelas upp under nerladdning när det inte finns stöd för streaming media från serversidan? Loopia tipsade mig om MPEG4/Divx. Finns det fler? 1b. Tips på freeware som konverterar DVD till ett sådant format? 2. Vad är vettiga storlekar för en företagspresentationsfilm på 8 minuter? Eftersom servern inte stöder "riktig" streaming så får jag väl lov att lägga upp ett par olika storlekar så besökaren han välja beroende på uppkopplingshastighet, men vad är vettigt? Vid mitt första test att konvertera filmen från DVD till AVI blev den 80 MB. Det låtern hemskt mycket i mina öron, men det kanske det inte är om man har bredband och kan spela upp den under nerlanddning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
DivX lät som ett typiskt dåligt alternativ. Det finns bra stöd för QuickTimes .mov runt om i världen. Även .wmv. QuickTime Pro klarar säkert av att konvertera DVDfilmer till mov.
Och, ja, 80mb är nog lite väl mycket. Det blir 0,16mB/s, dvs. 160kB/s, vilket skulle kräva en uppkoppling på ~1.5-2mbit för att kunna streama det utan problem, vilket är mer än vad de flesta har. Det vanligaste jag ser är att sidor har tre alternativ, bestående av filmer i 100kbit, 300kbit och ~1mbit. Om du ska köra på endast en storlek är nog dock 300kbit att rekommendera |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle absolut rekommendera Flashvideo. Superb kvalitet om du sätter dig in och fungerar bättre än .mov
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack Bejjan! Tänkte inte på att det är så man ska räkna.
Micke, hur konverterar man DVD till flschvideo? Efterlyser fortfarande fler program som kan konvertera DVD till olika format/storlekar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Magic video converter
|
||