FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns det någon åldersgräns för att beställa webbhotellskonto?
Tex kan en 12 åring beställa webbhotellskonto? I de flesta avtal hos webbhotell hittar jag inget om sådant.. bara att om man inte betalar stängs kontot ner bara.. Bör någon förälder godkänna det då och/eller stå som kund då eller? Någon som vet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Så där har du gränsen... Jag binder ju mig till ett avtal om jag beställer ett konto? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
VIP
|
Är personen under 18 år krävs målsmans godkännande för att ingå avtal. Däremot har den som fyllt 16 år full rätt att bestämma över egentjänade pengar. Vilket gör det lite knepigt.
Du hittar förmodligen mer precis information på konsumentverket.se. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
eller så gullar man med sina föräldrar att dom använder sina namn i registreringen, och sedan byter man ägare då man fyllt 18
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har bestämt för mig att en 16åring kan gå in i avtal utan målsmans godkännande. Jag täcknade exempelvis mobilabonnemang när jag var 16år utan problem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
*Tråd rensad*
Hur specifika webbhotell gör just i sina villkor är rätt ointressant. Jag anser väl ursprungsfrågan besvarad då avtalslagen klargör rätt bra hurvida underåriga får teckna löpande avtal. Sen att diskutera hurvida den tillämpas i olika kategorier må väl vara ok att diskutera. Men 10 inlägg i stil med "Vi har..." , "Vi gör..." och "Vi tillåter" från webbhotell fyller ingen funktion eller nytta. Personligen hade jag TV-licensabb. när jag var 16, så det verkar bara gälla allt som inte är statligt ? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror väl på, om det är någon som funderar skaffa som är under 18 att se vad som brukar gälla hos olika webbhotell.
Ang tv-licens verkar det som staten inte bryr sig om svensk lag bara dom får in sina skatt för allt. Du skulle provat överklagat det pga du var under 18. Dock finns det många som försöker beställa och få det gratis sedan säger att dom är under 18 och inte kan krävas på pengar. Då är det bara lägga ner fakturan eller försöka med anmällan för bedrägeri. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Föräldrabalken 9 kap 2a §
Citat:
|