Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förslag om generell moms, 21.7%

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-26, 14:22 #31
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by hubbert@Jun 26 2005, 14:05
Citat:
Nu skall jag inte vara "sån", men jag har varken bil eller körkort och jag dricker inte mjölk.
Jo men det är ju precis det du är.
Den höga skatten på bensin (och el för den delen) driver inte på något sätt fram alternativa bränslen. Samtliga pengar som vi bilister (och elanvändare för den delen) går in för att täcka upp hålen i statsbudgeten.
Någon forskning att tala om är inte intressant för staten att bedriva, utan det är att plocka av oss pengar.
Titta på det statliga bolaget Vattenfall. Satsar på kolkraftverk utomlands, med regeringens goda minne.
Ja de protesterar lite för syns skull. Men det är inte allvarligt menat eftersom Vattenfall tjänar bra med pengar till statskassan på sin miljövidriga hantering.
Mja... det är väl kanske lite fel ställe i att börja nysta i, släng upp ett par kärnkraftverk till uppe i norrland och börja exportera billig miljövänlig el istället för att köpa smutsig el.

Du kan inte riktigt koppla ihop el och bensin eftersom bensin är en portabel elkälla medans el är el. Den dagen alla har elbilar kanske du kan resonera sådär.

Bensin är alltså fel att försvara pga att det är en dålig och icke förnybar energikälla. Det finns andra och bättre sätt att förflytta sig med, problemet är att det inte är lika billigt som bensin just nu är. Faktumet att bensinen kommer att ta slut om 10, 100 eller 1000 år kvarstår. Det är väl lika bra att tänka framåt nu?

Sen vad staten "gör" med pengarna väl sak samma, om det nu är så många som irriterar sig på högt bensinpris så kanske någon ser att det finns pengar att tjäna på alternativa bränslen.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-26, 14:41 #32
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Du kan inte riktigt koppla ihop el och bensin eftersom bensin är en portabel elkälla medans el är el. Den dagen alla har elbilar kanske du kan resonera sådär.
Kan jag mycket väl, då skatten på bensin och el är satta av miljöskäl som huvudsaklig förklaring och det är ett krav av miljömupparna.

Citat:

Sen vad staten "gör" med pengarna väl sak samma,
Tycker jag verkligen inte. De kör på oss svinhöga skatter med motiveringen att det skall byggas ett miljövänligt samhälle och det är därför de höga avgifterna behövs.
Sedan gör de ingenting för att hjälpa till med den utvecklingen trots att de klår oss på pengar för att just göra detta.
I andra sammanhang kallas det för trolöshet mot huvudman eller stöld.
Den enda eftergiften är att skatten på miljövänliga bränslen är lägre men det är temporärt och kallas för skattereduktion, skattebefrielse. Och det är bara för att vi skall förstå vad som händer den dagen då de miljövänliga bränslena är i majoritet.
Då åker skatten upp igen...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-27, 11:30 #33
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Det är skillnad på bensin och alkohol, tobak etc.
Den viktigaste skillnaden är att bensin behövs för transporter i dagens samhälle - det finns inga vettiga alternativ som går att använda. (räknar in diesel i bensin) Det finns miljöbilar som går att köra på alternativa bränslen, men det är i princip omöjligt att hitta någonstans att tanka.

Alkohol och tobak för konsumtion tillför egentligen inget utan orsakar problem; så här kan jag ha viss förståelse för straffskatter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-27, 11:52 #34
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Citat:
Alkohol och tobak för konsumtion tillför egentligen inget utan orsakar problem; så här kan jag ha viss förståelse för straffskatter.
Tänk däremot vilket problem det skulle bli om alla tog och kollektivslutade att röka. Helt plötsligt skulle staten få ett VÄLDIGT stort underskott i "skattkistan" Långsiktigt tjänar de väl på det, men kortsiktigt skulle det bli spännande. Samma med bilarna, vad skulle hända om alla ställde bilen hemma pga det dyra priset. Ingen skatt skulle komma in till staten vilket skulle få deras plånbok att gapa tomma.
Vilken härlig arbetslöshet det skulel bli av dessa två händerlserna. Alla bilkverkstäder, mekaniker, tillverkare, mackar, etc, sjukpersonal...wow!

Är jag ensam om min teori tro?
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-27, 12:25 #35
robertsson robertsson är inte uppkopplad

robertsson robertsson är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Jun 26 2005, 06:19
Ta bort all moms på böcker ;D
Varför ska böcker ha lägre/ingen moms? Har aldrig fattat detta. Är en bok bättre än en dator eller en penna. Det borde vara enhetlig moms på allt bortsett från mat som kan ha lägre eller ingen moms.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-27, 13:44 #36
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Alltså dom är helt hopplösa, dom ber verkligen om börja skattefiffla nu och även få alla företag flytta ut från Sverige.

Ta bort alla moms helt eller sänk all moms till 5% eller något.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-27, 13:50 #37
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by hubbert@Jun 25 2005, 19:07
Citat:
Dessutom strider momsen mot allt som alla partierna jobbar/har jobbat för, En billigare lokaltrafik för att få ner avgaserna i städerna, dämpa växthuseffekten
Jo men det är ju inte så konstigt. Man skrotar kärnkraften och tar in kolkraft istället, så konsekventa är de (politikerna) inte.

Håller med dig. Kollektivtrafiken har nog med problem att vara ett vettigt alternativ, skall det sedan bli ännu dyrare så inte tusan kommer folk åka mer.
Vill även slå ett slag för böcker. Visserligen gav inte sänkningen av momsen riktigt så många nya läsare som man hoppats men ett steg i rätt riktning var det. Vi lider inte av att folk i allmänhet har för hög utbildning här i landet. Att då direkt motverka det genom höjda bokpriser (drabbar väl kurslitteratur också) är synnerligen osmart.
Personligen tycker jag sänkningen av bokmomsen var en stor bluff.
Jag brukade köpa en bokserie, böckerna kosta runt 65 kr/styck.

Sen helt plötsligt runt december när jag skulle köpa en ny bok i serien så kosta den runt 85-90 kr (obs det här var ju några år sedan så jag mins inte riktigt priserna, kan säker skillja lite mot hur det var irl) i varenda butik, kollade fan varenda bokaffär i stan och alla hade höjt priset med 20-25 kr för serien.

Jag tyckte typ fan så trist men tänkte inte mer på det då, sen vid nyår så vart det ju jätteskriverier om att nu sänks bokmomsen. Och mycket riktigt när jag efter nyår går runt i butikerna så kosta "min" bokserie exakt samma som den gjorde före höjjningen alldeles innan momsändringen. Samma i varje affär!

Dom hade alltså höjt priserna någon månad innan momsändringen och därefter sänk tillbaka prisern till de "vanliga" priserna efter momssänkingen och tagit momssänkingen som ren vinst ner i fickan.

Sen den dagen har jag inte köpt en bok ur serien, knappt köpt en bok över huvud taget mer än tjocka databöcker och jag brukade köpa rätt mycket böcker innan, men fan heller att jag tänker stödja sådant mygel.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-28, 00:09 #38
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Jun 26 2005, 14:22
Mja... det är väl kanske lite fel ställe i att börja nysta i, släng upp ett par kärnkraftverk till uppe i norrland och börja exportera billig miljövänlig el istället för att köpa smutsig el.
Tycker också att vi ska bygga lite nya kärnkraftverk, men det vore bättre att lägga kärnkraftverken i södra sverige... Vi i norra sverige är redan självförsörjande på vattenkraft :P
och dessutom är inte kraftledningarna nog kraftigt dimenssionerade för att klara någon omfattande export.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-28, 13:57 #39
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Tycker också att vi ska bygga lite nya kärnkraftverk, men det vore bättre att lägga kärnkraftverken i södra sverige... Vi i norra sverige är redan självförsörjande på vattenkraft :P
och dessutom är inte kraftledningarna nog kraftigt dimenssionerade för att klara någon omfattande export.
Vi var också gott om el innan man börja stänga Barsebäck...

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017