Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga kring lotterilagen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-14, 19:38 #1
hyperflys avatar
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare
hyperflys avatar

Reg.datum: May 2004
Tjena, hoppas hitta nån fena på lotterilagen nu. Ska försöka göra ett grundligt försök att underlätta för alla som kan tänkas ha svar på min fråga, så går igenom det jag vet.

Vi har en liten tävling vi vill göra där varje deltagare skulle betala 20kr för att vara med.
Sedan skulle vi ha 5 frågor värda 3 poäng styck, 15 poäng totalt.
Sedan 10 st fotbollsmatcher där man ska tippa vinst, oavgjort
eller förlust. Varje match är värd 1 poäng, alltså 10 poäng på den delen.
Sedan vinner vinnaren 40% av allt som satsats.

Är detta då inom ramarna för tävling? Nedan följer citat från www.lotteriinspektionen.se, svårt att tolka.

Citat:
Originally posted by 1.4 Lotteri eller tävling
Huvudregeln är att ett arrangemang som avgörs av ett slumpmoment är ett lotteri medan ett arrangemang som avgörs av ett prestationsmoment är en tävling. För att ett prestationsmoment skall föreligga krävs att vinnaren utses genom att deltagarnas individuella prestationer bedöms enligt vissa på förhand bestämda grunder. Slumpen får inte i någon nämnvärd grad påverka utgången. Prestationsmomentet kan t ex vara att skriva en slogan, lösa en gåta eller måla en sommarbild.

Arrangemang kan konstrueras på så sätt att de innehåller en kombination av prestations- och slumpmoment. Enligt praxis är arrangemanget totalt sett att anse som ett lotteri om prestationsmomentet föregår slumpmomentet, medan det skall anses som en tävling om slumpmomentet föregår prestationsmomentet - såvida inte antalet tävlingsdeltagare genom slump-momentet begränsas så mycket att samtliga dessa deltagare tillförsäkras vinster. I det senare fallet har nämligen vinnargruppen bestämts redan i och med slumpmomentet.
hyperfly är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-14, 21:08 #2
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Som jag anser det så är frågorna inte ett slumpmoment utan ett kunskapsmoment till ett värde av 15p medan fotbollen är att räkna som slumpmoment och denna är i er tävling värd 10p. Enligt detta är kunskapsmomentet större och arrangemanget är att betrakta som "tävling".

Dock måste man beakta att om slumpmomentet är nog stort för att begränsa antalet tävlingsdeltagare genom detta moment så mycket att samtliga dessa deltagare vinner pris så är vinnargruppen då bestämd och det hela är att betrakta som ett lotteri.

Enklare sagt, är man garanterad pris ifall man har alla rätt på fotbollen (slumpmoment) men i övrigt alla fel på frågorna (kunskapsmoment)? Jag antar att svaret är nej och då skulle detta alltså falla under rubriken "tävling".
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017