FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tjena, hoppas hitta nån fena på lotterilagen nu. Ska försöka göra ett grundligt försök att underlätta för alla som kan tänkas ha svar på min fråga, så går igenom det jag vet.
Vi har en liten tävling vi vill göra där varje deltagare skulle betala 20kr för att vara med. Sedan skulle vi ha 5 frågor värda 3 poäng styck, 15 poäng totalt. Sedan 10 st fotbollsmatcher där man ska tippa vinst, oavgjort eller förlust. Varje match är värd 1 poäng, alltså 10 poäng på den delen. Sedan vinner vinnaren 40% av allt som satsats. Är detta då inom ramarna för tävling? Nedan följer citat från www.lotteriinspektionen.se, svårt att tolka. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Som jag anser det så är frågorna inte ett slumpmoment utan ett kunskapsmoment till ett värde av 15p medan fotbollen är att räkna som slumpmoment och denna är i er tävling värd 10p. Enligt detta är kunskapsmomentet större och arrangemanget är att betrakta som "tävling".
Dock måste man beakta att om slumpmomentet är nog stort för att begränsa antalet tävlingsdeltagare genom detta moment så mycket att samtliga dessa deltagare vinner pris så är vinnargruppen då bestämd och det hela är att betrakta som ett lotteri. Enklare sagt, är man garanterad pris ifall man har alla rätt på fotbollen (slumpmoment) men i övrigt alla fel på frågorna (kunskapsmoment)? Jag antar att svaret är nej och då skulle detta alltså falla under rubriken "tävling". |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|