FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Den första meningen har flera betydelser beroende på hur den tolkas. Sammanhanget bör avgöra vilken som avses. Den andra har tappat en del tolkningsmöjligheter. Håller med kullervo, särskrivningar tillför ingenting till språket utan ökar bara förvirringen om betydelsen. Men det är knappast ett skäl att påstå att det inte kommer att bli "korrekt" svenska. Det är inte fysik vi pratar om utan tal och skrift. Svenska Akademien kan väl säga vad de vill om saken, men de är inte gudar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ang meningarna. Både är ofullständiga och kan inte, för att en läsare skall förstå dem stå som de gör.
De kan stå som bisatser, men inte självständigt. Om betraktaren kan lägga in egna tolkningar, bör avsändaren av budskapet vara medveten om detta. Att avsiktligt skriva meningar som kan tolkas på olika sätt kräver en mycket god språkbehandling. Citat:
Att ett språk förändras över tid är bara naturligt. Men det innebär inte att felstavningar och syftningsfel kommer få fäste i språkutvecklingen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bästa jämförelserna: norska och svenska språket. De flesta differenser i innebörden i ett ord beror på att svenskan har utvecklats mer än norskan. Norska ordet har oftast en "gammelsvensk" innebörd.
T.ex ordet "rolig" betyder på norska lugn, vilket också är den korrekta gammelsvenska tolkningen. Motsatsen får man ju fram genom att lägga till ett "o" framför, orolig. lustig/olustig umbärlig/oumbärlig |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Jag särksriver ofta men jag ser det direkt när jag läser igenom det jag skrivit. Jag tror det är precis som ni sa att är man van att skriva engelska så använder man lätt blanksteg så ofta man kan ![]() På tal om att särskrvingar kommer bli acceptabla så är det inte möjligt utan att ändra svenska språkets uppbyggnad så mycket att det aldrig kommer ske. Följande är saxat från skrivihop.nu och visar tydligt problemet med särskrivning: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|