Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Språkpolisen arresterade mig

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-27, 16:18 #11
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Citat:
Originally posted by hubbert@May 27 2005, 14:55
Citat:
De slog dem eftersom dessa tidigare slagits.
Dom slog dom för dom slog varann innan. (om 20 år)
Hm intressant exempel, framförallt därför att meningarna inte betyder samma sak och inte har något med särskrivning att göra. Dålig språkbehandling däremot i den sistnämnda.
Håller med kullervo, särskrivningar tillför ingenting till språket utan ökar bara förvirringen om betydelsen.
Vad som gäller utvecklingen av språket i framtiden tror jag snarare att skillnaderna mellan de som behärskar språket och de som inte gör det kommer öka.
Den utvecklingen ser vi redan nu i skolorna. Och det är inte de som har problem med språket som är eller kommer bli vinnare på arbetsmarknaden.

Den första meningen har flera betydelser beroende på hur den tolkas. Sammanhanget bör avgöra vilken som avses. Den andra har tappat en del tolkningsmöjligheter.

Håller med kullervo, särskrivningar tillför ingenting till språket utan ökar bara förvirringen om betydelsen. Men det är knappast ett skäl att påstå att det inte kommer att bli "korrekt" svenska. Det är inte fysik vi pratar om utan tal och skrift. Svenska Akademien kan väl säga vad de vill om saken, men de är inte gudar.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 18:22 #12
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Ang meningarna. Både är ofullständiga och kan inte, för att en läsare skall förstå dem stå som de gör.
De kan stå som bisatser, men inte självständigt.
Om betraktaren kan lägga in egna tolkningar, bör avsändaren av budskapet vara medveten om detta.
Att avsiktligt skriva meningar som kan tolkas på olika sätt kräver en mycket god språkbehandling.

Citat:
Det är inte fysik vi pratar om utan tal och skrift. Svenska Akademien kan väl säga vad de vill om saken, men de är inte gudar.
Nej de är de inte, men skillnaden mellan engelskan och svenskan är för stor i språkuppbyggnad så särskrivningar kommer inte att fungera i svenska språket.

Att ett språk förändras över tid är bara naturligt. Men det innebär inte att felstavningar och syftningsfel kommer få fäste i språkutvecklingen.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 22:10 #13
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Bästa jämförelserna: norska och svenska språket. De flesta differenser i innebörden i ett ord beror på att svenskan har utvecklats mer än norskan. Norska ordet har oftast en "gammelsvensk" innebörd.

T.ex ordet "rolig" betyder på norska lugn, vilket också är den korrekta gammelsvenska tolkningen. Motsatsen får man ju fram genom att lägga till ett "o" framför, orolig.
lustig/olustig
umbärlig/oumbärlig
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 22:44 #14
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Citat:
Originally posted by hubbert@May 27 2005, 18:22
Att ett språk förändras över tid är bara naturligt. Men det innebär inte att felstavningar och syftningsfel kommer få fäste i språkutvecklingen.
Vad som är rätt och fel i ett språk är inte konstant över tiden. Så det är rimligt att anta att det som idag är felstavningar och syftningsfel vid någon annan tidpunkt inte är det. Skulle man t ex idag säga om hammaren att han är gjord av metall så är det knappast korrekt. Fortfarande kan man dock höra att klockan, hon är sju.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 23:20 #15
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Vad som är rätt och fel i ett språk är inte konstant över tiden. Så det är rimligt att anta att det som idag är felstavningar och syftningsfel vid någon annan tidpunkt inte är det.
Det är inte rimligt att anta att syftningsfel blir rätt någon gång i framtiden. Om man påstår det så tror jag att kunskaper om innebörden av ordet saknas.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-28, 06:23 #16
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Robert@May 24 2005, 09:30
Jag har faktiskt svårt att särskriva engelska... det ser ju så jädrans dumt ut med mellanslag mellan varje ord (nästan iaf).
Du menar väl att du skriver ihop engelska ord då engelska språket inte har några dubbelord som svenskan (kommer inte på några nu i alla fall, men de har säkert några få

Jag särksriver ofta men jag ser det direkt när jag läser igenom det jag skrivit. Jag tror det är precis som ni sa att är man van att skriva engelska så använder man lätt blanksteg så ofta man kan

På tal om att särskrvingar kommer bli acceptabla så är det inte möjligt utan att ändra svenska språkets uppbyggnad så mycket att det aldrig kommer ske. Följande är saxat från skrivihop.nu och visar tydligt problemet med särskrivning:

Citat:

"Är du djur och naturintresserad?" - är inte de flesta djur naturintresserade?
"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?
"Extra knäck till jul" - lite julgodis är aldrig fel.
"Svensk general agent för Kinaföretag" - militär med rätt att döda...
"Inte rädd för att visa fram fötterna" - hoppas bara att han tvättade dem innan.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017