FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Går det att ångra ett domänköp och reggning av .se-domän inom nån viss tid? Det visade sig att ett namn jag reggade för en vecka sedan var ett registrerat varumärke.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har inte sett något sådant i deras informationsnät förr iaf.
Därimot kan du ju alltid skicka iväg ett mail med samma fråga ![]() Nic-se Edit: länken |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ett par hundralappar för att du inte gjorde ordentlig research är väl inget att bråka om?
Å andra sidan kan du säkert sälja domänen till självkostnadspris till de som innehar rätten för varumärket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Läs om ångerrätten i de allmänna villkoren.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Mail skickat. :)
Jo, jag ska försöka diskutera med honom. Jag visste att han var "upphovsman" men trodde inte att han skyddat namnet och trodde inte han brydde sig längre, pga av visat ointresse i över fem år. Tycker man borde kunna komma överens om ena parten har ett outnyttjat varumärke och andra parten en bra affärsidé. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det verkar vara kört enligt Allmänna villkoren. Man har tydligen godkänt att inte ha någon ångerrätt..
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Om en privatperson köper ett namn borde samma regler gälla som för all e-handel? Hade nämligen lust att reklamera ett domänköp då en hel del löst folk började ringa och påstå att dom ägde namnet (inget varumärke). Hade varit intressant att se ifall jag lyckats häva köpet som privatperson. Minns att jag kontaktade carambole och klagade på det dåliga namnet dom sålt.Det kostade då 950 :- och det ville jag ha tillbaka. (detta var innan jag visste att nån faktiskt ville köpa namnet av mig, jo jag sålde senare)
Men har man nån konsumenträtt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen kan jag iofs tycka att det gällande domäner inte borde finnas någon ångerrätt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Så här är det: Om man köpt domänen över internet så gäller Distans och hemförsäljningslagen. I den så har konsumenten (kunden) en ångerrätt på 14 dagar från det att konsumenten mottagit information om distansavtalslagen från näringsidkaren (ombudet). Om kunden inte mottagit sådan information gäller ångerrätten normalt sett i 1 år.
Om konsumenten godkänner att näringsidkaren utför tjänsten innan ångerfristen löpt ut så frånsäger sig konsumenten ångerrätten. ARN har behandlat ett sådant här ärende och beslutade då att rekommenderada ombudet att låta kunden ångra köpet. Inte helt rättvist mot oss ombud, eftersom alla som registrerar domäner vill att det ska gå så fort som möjligt och dessutom borde förstå att ombudet i sin tur inte har någon möjlighet att få tillbaks pengar. Men det finns som sagt möjligheter för ombuden att få kunden att godkänna att registrering sker omedelbart och utan ångerrätt. /Niklas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Bästa är att man löser alla knutar tillsammans med kund/leverantör så man slipper blanda in myndigheter. Åtminstone vid mindre affärer.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|