Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nästa IE blockerar pop ups

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-11, 22:40 #1
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
VIP

IDG.se rapporterar att nästa version av internet explorer kommer blockera pop ups (http://www.idg.se/ArticlePages/20031...520_CS.dbp.asp). Själv står säkert 50% av mina inkomster ifrån just pop ups, så frågan är vad som händer nu. Antagligen kommer detta leda till att pop ups ersätts av olika typer av dHTML lager som inte kan blockeras så lätt? Vad tror ni? Annonspengarna kan väl i alla fall inte bara försvinna i allafall :unsure:
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-11, 23:46 #2
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
Flitig postare

Det tråkiga är väl att popups då inte kan användas alls längre -- vare sig till annonser eller till annat innehåll. Synd.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-11, 23:56 #3
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Man får hoppas att man kan välja mellan
* Visa pop-up
* Fråga
* Visa inte
Jag använder Konqueror och där får man alltid en fråga som standard, vilket jag gillar.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 00:35 #4
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by JohanW@Nov 11 2003, 20:40
IDG.se rapporterar att nästa version av internet explorer kommer blockera pop ups (http://www.idg.se/ArticlePages/20031...520_CS.dbp.asp). Själv står säkert 50% av mina inkomster ifrån just pop ups, så frågan är vad som händer nu. Antagligen kommer detta leda till att pop ups ersätts av olika typer av dHTML lager som inte kan blockeras så lätt? Vad tror ni? Annonspengarna kan väl i alla fall inte bara försvinna i allafall :unsure:
enda skillnaden är att användandet av popup-blockerare kommer breda ut sig. är ju redan idag många (mer "insatta"?) surfare som använder sig av t.ex. Avantbrowser som redan har möjlighet att blockera popups (använder även flikar och sparar dessa flikar tills nästa gång man startar programmet).

så som jag sett det är enda anledningen att man kan tjäna på popups det stora antalet besökare som det visas för och man alltså får betalt per visning ist för per klick. eller är det så att du verkligen har folk som klickar sig vidare från popupsen?

bästa tipset till dig är nog att försöka inrikta din reklam på traditionella banners istället eftersom enligt mig så kommer folk förr eller senare helt kommer frångå popups. det är den enda rätta vägen(?)

vanligtvis så kan ju popups användas, men inte popups som kommer fram av sig självt. dvs vanligtvis så fungerar det ju då man explicit klickar på en länk och ett popup-fönster ska visas.
Oläst 2003-11-12, 01:14 #5
VIP

VIP

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av JohanW
IDG.se rapporterar att nästa version av internet explorer kommer blockera pop ups (http://www.idg.se/ArticlePages/20031...520_CS.dbp.asp). Själv står säkert 50% av mina inkomster ifrån just pop ups, så frågan är vad som händer nu. Antagligen kommer detta leda till att pop ups ersätts av olika typer av dHTML lager som inte kan blockeras så lätt? Vad tror ni? Annonspengarna kan väl i alla fall inte bara försvinna i allafall :unsure: *
enda skillnaden är att användandet av popup-blockerare kommer breda ut sig. är ju redan idag många (mer "insatta"?) surfare som använder sig av t.ex. Avantbrowser som redan har möjlighet att blockera popups (använder även flikar och sparar dessa flikar tills nästa gång man startar programmet).

så som jag sett det är enda anledningen att man kan tjäna på popups det stora antalet besökare som det visas för och man alltså får betalt per visning ist för per klick. eller är det så att du verkligen har folk som klickar sig vidare från popupsen?

bästa tipset till dig är nog att försöka inrikta din reklam på traditionella banners istället eftersom enligt mig så kommer folk förr eller senare helt kommer frångå popups. det är den enda rätta vägen(?)

vanligtvis så kan ju popups användas, men inte popups som kommer fram av sig självt. dvs vanligtvis så fungerar det ju då man explicit klickar på en länk och ett popup-fönster ska visas.
Lyckligtvis agerar jag inte så mycket inom den svenska marknaden och får därför till största delen betalt per CPM och inte per klick. Jag tror faktiskt inte att de annonsörer som idag annonserar genom pop ups kommer nöja sig med vanliga banners. Pop ups har väl ca 3ggr högre klick-rate i snitt? Nu säljer jag bara reklam genom diverse annonsnätverk i USA och de annonsnätverken tjänar ju större delen av sina pengar från pop ups. Dessa nätverk (MaxOnline, FastClick, TribalFusion osv) har redan tidigare börjat prova nya format som tex dHTML-lager och fullsidesannonser, som ligger ett par sekunder.

Är det inte troligare att annonsörerna byter till dessa former av annonser om pop ups börjar dö ut, istället för tillbaka till banners?
Oläst 2003-11-12, 01:28 #6
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Lyckligtvis agerar jag inte så mycket inom den svenska marknaden och får därför till största delen betalt per CPM och inte per klick. Jag tror faktiskt inte att de annonsörer som idag annonserar genom pop ups kommer nöja sig med vanliga banners. Pop ups har väl ca 3ggr högre klick-rate i snitt? Nu säljer jag bara reklam genom diverse annonsnätverk i USA och de annonsnätverken tjänar ju större delen av sina pengar från pop ups. Dessa nätverk (MaxOnline, FastClick, TribalFusion osv) har redan tidigare börjat prova nya format som tex dHTML-lager och fullsidesannonser, som ligger ett par sekunder.
okej, själv är jag bara så otroligt negativ till popups så jag har aldrig användt mig av dem eftersom jag tycker att sajtens helhetsintryck blir "förstört". är därför kanske inte rätt person att bedöma klick-rate på dem iomed att jag också kör popupblockers redan nu och i de andra fall har ett AI-system inbyggt i min hjärna som gör att jag automagiskt klickar ner dem så fort dom skulle ta sig upp.

Citat:
Är det inte troligare att annonsörerna byter till dessa former av annonser om pop ups börjar dö ut, istället för tillbaka till banners?
antagligen kommer dom säkert göra det. men just saken att det poppar upp ett separat fönster är väl effekten med popups. användaren ser ju att något "stort" händer på hans dator och måste titta vad det är, därför ta beslut om att lockas och klicka på reklamen eller att helt enkelt stänga den. med lager så mister man ju den effekten och troligen då också en del av trafiken via dem.
Oläst 2003-11-12, 01:53 #7
VIP

VIP

Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 11 2003, 23:28
antagligen kommer dom säkert göra det. men just saken att det poppar upp ett separat fönster är väl effekten med popups. användaren ser ju att något "stort" händer på hans dator och måste titta vad det är, därför ta beslut om att lockas och klicka på reklamen eller att helt enkelt stänga den. med lager så mister man ju den effekten och troligen då också en del av trafiken via dem.
Kanske, själv tycker jag nog den nya typen av annonser är svårare att undvika. Några exempel:

http://www.fastclick.com/demo/invue.html
http://www.eyeblaster.com/WebSite/new_arch...ick/buick_f.htm
http://www.eyeblaster.com/WebSite/new_arch...amry_Launch.htm
Oläst 2003-11-12, 02:00 #8
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JohanW
Citat:
Kanske, själv tycker jag nog den nya typen av annonser är svårare att undvika. Några exempel:

jo jag är beredd att hålla med dig. men dom där förstör ju verkligen funktionen på sidan. sen beror det ju lite på vad man har på sin sida. ibland kanske det passar. är man eeenbart ute efter att tjäna pengar så går det ju säkerligen bra.
Oläst 2003-11-12, 02:08 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Citat:
Originally posted by -JohanW@Nov 11 2003, 23:53
Citat:

jo jag är beredd att hålla med dig. men dom där förstör ju verkligen funktionen på sidan. sen beror det ju lite på vad man har på sin sida. ibland kanske det passar. är man eeenbart ute efter att tjäna pengar så går det ju säkerligen bra.
Dessutom har det visat sig att vissa av dessa nya annonsformat upplevs som så irriterande av användarna att deras inställning till annonsören minskar, otroligt nog. De upplever att det är något störande som inkräktar på deras användning av den sajt de besöker; de förstår inte ens att annonsen "hör till" sajten. Frågan är väl då om det blir något vidare framgångsrikt koncept... kanske gör annonsören den bedömningen att användarna helt enkelt får vänja sig, men det tycker iallafall jag känns som en märklig inställning...

Edit: Det irriterar mig att jag inte hittar undersökningen/artikeln där jag läste om detta... har iallafall för mig det var en amerikansk undersökning, men vet inte vem som genomfört den. Någon annan som vet?
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-12, 02:52 #10
VIP

VIP

Samtidigt tror jag inte att någon uppskattar att bli störd av TV-reklam mitt i en film, men det lever ju kvar. Självklart skulle 99% av tv-tittarna säga att de inte gillar reklam i en undersökning?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017