Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är din dator snabb?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-07, 07:26 #31
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

59 sec (2x Xeon 3.06 ghz) Ingen som har ett program som funkar för 2 cpuer så ska jag nog kunna prestera lite bättre
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-07, 09:34 #32
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Sigurd
Citat:
Ursprungligen postat av omid
62 sec
Är det bara jag som sitter på en vanlig dator eller är det en ny trend att alla numera ska ha minst 4 processorer och 2 gig ram?

Precis! Nej, skämt åt sido. Själv sitter jag på P4 2.4GHz @ 2.6GHz och 2x512MB PC3700. Ingen värsting där inte, men den duger för allt jag vill göra via en dator.

När jag lyckades nå "50-sekundersvallen" avbröt jag testet i hopp om att ej bli allt för nedstämd. Hehe. Tror inte såna här tester är bra för ekonomin.
6 min 39 sek (P2 256MB 450 MHz) :lol:

Jag ska köpa nytt, har jag sagt i fem år, hehe. Men eftersom man inte är spelfreak, så gör den allt jag vill den ska göra. Utom räkna ut pi snabbt! :lol:

Någon som slår bottenrekordet?

Vad är det förutom spel som gör att man behöver en snabb dator egentligen? Helt privat desktop alltså, inte server.
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-07, 10:08 #33
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Centrino bärbar 1,5Ghz, 768mb ram:

64 s
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-07, 21:39 #34
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare

Inte nog med att min nya dator dök upp idag - jag får spöa ski*en ur er oxå :P

33s på en 3.6Ghz / 2Gb utan mycket skit installerat. Gör jag om testet om en vecka eller två får jag nog andra värden....
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-07, 21:59 #35
Sigurds avatar
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
Sigurds avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av aikon
Citat:
Originally posted by -Sigurd@Apr 4 2005, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av omid
62 sec
Är det bara jag som sitter på en vanlig dator eller är det en ny trend att alla numera ska ha minst 4 processorer och 2 gig ram?
Precis Nej, skämt åt sido. Själv sitter jag på P4 2.4GHz @ 2.6GHz och 2x512MB PC3700. Ingen värsting där inte, men den duger för allt jag vill göra via en dator.
När jag lyckades nå 50-sekundersvallen avbröt jag testet i hopp om att ej bli allt för nedstämd. Hehe. Tror inte såna här tester är bra för ekonomin.

6 min 39 sek (P2 256MB 450 MHz)
Jag ska köpa nytt, har jag sagt i fem år, hehe. Men eftersom man inte är spelfreak, så gör den allt jag vill den ska göra. Utom räkna ut pi snabbt
Någon som slår bottenrekordet?
Vad är det förutom spel som gör att man behöver en snabb dator egentligen? Helt privat desktop alltså, inte server.
Varför man ska (läs: bör) ha en snabb dator (som workstation)? Ja, har man flera stora projekt igång i Eclipse (använder den som editor för PHP och Java), ett hundratals lager i flera olika projekt i Photoshop tillsammans med minst lika många lager och projekt i Illustrator, ZTV som rullar på datorns inbyggda TV-kort på den sekundära monitorn, Mozilla Thunderbird och sist men inte minst - Opera 8 eller Firefox (beroende på humör) med ett tiotal tabbar...

... Därför behöver jag en dator som inte behöver 5 minuter och 23 sekunder på sig för att byta ett aktivt program till ett annat.
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-07, 22:33 #36
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
En snabb dator ökar produktiviteten, så länge man inte kompromissar på kylningen. Dvs en jetmotor till fläkt sänker nog produktiviteten. Min nya dator låter mindre än min gamla P3 800. Antec sonata + ljuddämpning, samsung-disk, zalmanfläkt på processorn. Enda sakerna jag inte är helt nöjd med är att jag kompromissade på grafikkortet och moderkortet. Bägge har fläkt. Kände egentligen för att ordna passiv kylning till båda, men tog ett X800 XL eftersom det var det enda som fanns i lager.

Och till min förvåning låter datorn inte så mycket ändå. Skulle jag vilja skulle jag kunna sätta en kylfläns på NB istället för fläkten, samt köpa bättre kylning till grafikkortet, eller byta till fläktlöst om ett tag när jag lessnat på spel.

Dock upptäckte jag att nuvarande fläktljud har en bekväm frekvens som är avkopplande snarare än irriterande. Särskilt när man har nio filer tungt trafikerad väg utanför fönstret (Roslagstull). Ett svagt fläktljud gör att bullret från vägen inte blir lika dominerande.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-07, 22:36 #37
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Roligt med så här stort intresse för mitt plojinlägg :)

Värt att veta, vissa program är dels kodade och framförallt kompilerade för att passa en typ av CPUs bättre än andra.

Det är inte riktigt rättvist att bara ta tid så här på 1M decimaler och utifrån det avgöra vilken dator som är snabbast, då de kan vara snabba på olika saker :)
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-07, 23:24 #38
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Sigurd@Apr 7 2005, 21:59
Varför man ska (läs: bör) ha en snabb dator (som workstation)? Ja, har man flera stora projekt igång i Eclipse (använder den som editor för PHP och Java), ett hundratals lager i flera olika projekt i Photoshop tillsammans med minst lika många lager och projekt i Illustrator, ZTV som rullar på datorns inbyggda TV-kort på den sekundära monitorn, Mozilla Thunderbird och sist men inte minst - Opera 8 eller Firefox (beroende på humör) med ett tiotal tabbar...
Visst, då hade jag också skaffat en värsting.
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-08, 00:06 #39
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Erbjudandet var för bra för att tacka nej till - HemPC....

//N!cklas
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017