FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag har funderat på att skaffa lite extra folk som kan hjälpa till med min webbplats poker-sverige.com, jag hade då tänkt betala personerna i fråga med några % av den vinst jag gör på annonsintäkter och affiliate program. Men får jag göra detta utan att ha ett företag? Jag tänkte t.ex skaffa en duktig kodare och designer men kan jag bara betalla han med säg t.ex 10% av eventuell vinst utan att få problem med skatteverket eller vem det nu är som sysslar med sånt här? Tyckte den här frågan passade här i allmänt forumet men flytta den om det känns fel. Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Arbetsmarknaden är antingen svart eller vit. Det finns liksom inte olika nyanser eller olika typer av gråtoner...! :-)
Man måste betala arbetsgivaravgift även som privatperson, så att säga. Arbetsgivaravgift har inte med företag elelr företagande att göra... inte per definition. Lek med tanken att du skulle betala programmeraren 100.000:-. Lagen säger att du måste betala arbetsgivaravgift på det beloåppet, samt att din vän måste redovisa inkomsten i sin deklaration. Nu vet jag inte vilka siffror det rör sig om, men lagen är inte speciellt otydlig på detta området. Tips! Om du undrar, ta kontakt med Skattemyndigheten. Dom är faktiskt väldigt hjälpsamma, till skillnad från t.ex. Arbetsförmedlingen eller andra instanser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
men om vi tar TD som exempel då betalar man redan en massa avgifter väl när man ska få ut sina pengar? Nu är dom tre som gör samma jobb då har dom betalat dom avgifterna som ska betalas via affiliate 1 gång, ska man då behöve skatta o betala avgift för samma summa flera gånger bara för att det är fler som hjälps åt?? Låter lite skumt, men men vi lever i ett land där all vår 'skatt' går till skatt..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men jag skall försöka få tid över till att prata med skatteverket, men om någon vet mer får dom gärna fortsätta komma med tankar och åsikter. Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|