FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Funderar över vad man ska satsa på i den händelse att man skaffar egen server. Kollade EV1's paket och där gäller RedHat, FreeBSD eller Win. Win kan jag hantera, men tjänar jag på att lära mig använda RedHat eller FreeBSD - eller rentav något annat...? Gentoo läser man om lite varstans, så det kanske är ett alternativ om man skippar EV1?
Tar tacksamt emot all möjlig info från er som har egna servrar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Gentoo nämdes i http://www.webmasternetwork.se/f4t6939.html så där behövs nog ingen vidare kommentar i denna tråd.
Windows skulle jag, liksom de flesta, inte alls rekommendera om du inte behöver tillgång till mjukvara som kräver det eller går stabilare under det (exempelvis ASP). Valet RedHat eller FreeBSD kan jag inte ta ställning till mer än att RedHat är mer lättanvänt för den som har begränsad linuxvana. Det är dessutom mer välanvänt bland noviser/halvnoviser vilket i sin tur gör det lättare att söka specifik hjälp på nätet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
RedHat Linux eller FreeBSD? Ja, mycket svår fråga. Det är en smaksak tror jag. RedHat är känt för att vara enkelt att jobba med men ändå kraftfullt och stabilt. FreeBSD har inte en lika hög "enkelhetsfaktor" som RedHat men - Det borde den ha. FreeBSD är min personliga favorit både som workstation och som webserver.
Valet är ditt - Tror inte det finns något rätt eller fel i denna frågan. Det måste ju finnas en anledning till varför en stor del av världens webbservrar körs på antingen RedHat eller FreeBSD. Windows däremot, precis som Clarence säger, ska du välja om det är något som du behöv som fungerar bäst på Windows. ASP / ASP.NET t.ex. Ska du däremot köra PHP, MySQL t.ex. så är ett *NIX-OS det självklara valet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle nog också rekommendera dig redhat.
Ta en titt på www.servermatrix.com om du vill ha en billig dedikerad server. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Underbart! Då satsar vi på lite RedHat-studier...
//N!cklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle nog säga FreeBSD framför Red Hat. Det kanske bara är en känsla jag har, men jag tycker att FreeBSD känns mer 'moget' (främst därför att det har utvecklats under en längre tid).
En inte helt neutral skrift som har några år på nacken, men som ändå intressant och tänkvärd (speciellt avsnittet om säkerhet): http://people.freebsd.org/~murray/bsd_flier.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag vill också rekommendera *bsd framför Redhat...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
//N!cklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Han säger ju att det bara är en känsla han har. Alltså - ingenting konkret. Jag tror det är nästintill helt omöjligt att kunna säga att det ena är bättre än det andra. Visst, på vissa små punkter kan ju ena vara bättre än det andra, men i det stora hela? - Nej, tror inte det.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|