FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Funderar lite över ett nytt projekt, en sida som mäter trafik på andra sidor.
Vet att det finns hur många som hällst men denna skulle jag i första hand använda på mina egna sidor. Jag undrar bara lite innan jag startar om det finns listor över de vanligaste sökmotorerna och vad deras bots heter. Och så har jag en liten följdfråga, i vilken form skickas bot-namnet, är det HTTP User-Agent som man kan läsa ut detta ur? Sedan min tredje fråga? Har jag förstått det rätt, att när man mäter vilka sökord man kommer ifrån så får man behandla en HTTP_REFERER och se vilken sökmotor samt ta ut sökords querrystringen? TEX Google: http://www.google.se/search?hl=sv&c2...sa+bilar&meta= Så tar man ut q=rosa+bilar och delar upp den till rosa bilar och lägger in i databasen som två sökord. Förstått rätt? Tycker bara det verkar lite krångligt om man vill ha en hel del sökmotorer inlaggda som skall mätas. Tack på förhand... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kika på källkoden till AWStats, borde vara upplysande.
EDIT: Matcha t ex HTTP User-Agent mot "(crawl|bot)" och spara alla sådana. För att lista ut sökorden vet jag inte vilket det bästa sättet är generellt, men gissar att du har rätt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|