FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Som vi alla kunde läsa såldes företaget Ultimatesearch.com till Marchex för 164,2 miljoner USD för ett tag sedan.
Detta pris byggde på företagets domänportfölj som var på 100.000 domäner. Dessa bestod till stor del av föredetta använda domäner (t.ex. hardware-update.com, som användes av win2000 för uppdateringar) och generiska enordsdomäner. Problemet består dock, hur värderar man 100.000 domäner snabbt? När någon köper domäner enbart för trafik används oftast en formel som liknar den som visas nedan. Den användes också i fallet med Marchex. Reseller formula (bygger på Parkingresultat): Besök per månad * CTR (click through rate) * $ / klick * 12 (årligt resultat) * 3-5 år framåt (i fallet med marchex användes 10 år här, extremt ovanligt) Denna formel är ganska praktisk om man snabbt vill bygga sig en uppfattning om hur mycket en hel portfölj är värd. I fall där man köper enbart på grund av trafik fungerar den också bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Matematikern inom mig kan inte låta bli att undra varför formeln är onödigt komplicerad...
Värde = Nuvarande intäkter per år * år. besök*ctr*$ per klick*12 blir ju alltid en årsintäkt... Knappast något revolutionerande i den formeln... Är väl ett ganska vanligt sätt att värdera något på. dvs, prognististerade (sic?) intäkter för ett antal år frammåt. Förenklat. Om jag köper något som genererar 10 kronor per år och jag är nöjd om jag får tillbaka mina pengar inom 3 år så är värdet 10*3 = 30 kronor... Så exakt vad vill du säga? Att man värderar domänportföljer enligt en enkel schablonmetod som helt skiter i vad enskilda namn kan vara värda? -ja det har du sagt. Att i just det exempel du nämner har man räknat med att räkna hem inköpet efter 10 år om intäkterna ligger kvar på samma nivå som nu? -ja det verkar ju lite riskabelt om man helt skiter i värdet på enskilda domäner. Den som skrev formeln gillade inte matte i skolan? - ja det har du också visat. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag undrar om de inte är inräknat en viss förbättringspotential också.
Hur landningssidan är utformad och vilken PPC-partner man har är ju väldigt avgörande i dessa volymer. Just Ctr behöver ju nödvändigtvis inte bara bero på domännamnet. Utan mer på hur väl man lyckas hitta partnern som är villig att betala för just denna trafik, och sedan exponera partnern för "rätt" besökare. Som jag ser det finns det väldigt bra system på marknaden idag och även totalt usla. Thomas
__________________
Snickare - Copenhagen - Stockholm - Shoppasmart - Bilverkstad - flig.ht/s - Stockholm - Nöje - Direct Flights - PopularHotels.com - TOBUY Sverige - Pengar.se. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Mycket riktigt egomaster kan man förenkla formeln till detta.
Dock hade en sådan grov förenkling inte gett hela bilden. Då det finns många alternativ på hur man kan generera pengar genom sin hemsida är en förklaring nödvändig. Intäkter kan basera sig på ett affiliateprogram som genererar pengar beroende på hur mycket pengar användarna spenderar, man kan få betalningar per besökare och inte per klick osv. Som vi ser finns olika sätt och därför är det nödvändigt att förklara hur formeln ser ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Så avgörande anser jag är att kunna knyta till sig rätt partners. Sedo har ju lagt mycket energi på detta, andra ligger steget efter och vissa är som sagt usla. Just Marchex tror väl på sin egen produkt så mycket så dom valde att köpa dessa domäner, men Ctr var ju underlag från en annan aktör. Dessutom slipper man ju en mellan-hand om man gör som Marchex. Thomas
__________________
Snickare - Copenhagen - Stockholm - Shoppasmart - Bilverkstad - flig.ht/s - Stockholm - Nöje - Direct Flights - PopularHotels.com - TOBUY Sverige - Pengar.se. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, vad skulle sedo tex ge för den där listan med 1500 svenska modemkapar-spam-domäner?
Rätt mycket va? Kan tänka mig att ni sitter och svär rätt rejält över att ni inte kom på den idéen först.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Formeln säger: "Företaget är värt dagens intäkter multiplicerat med ett visst antal år". Detta är en vanlig metod när det är omöjligt att värdera en produkt/företag. T.ex. konsultbolag - hur mycket är kunskap värt? Hur mycket är kunder värt? För att komma fram till ett pris tar man ju då en värdering som båda parter kan acceptera. Ett exempel: Adam vill köpa Företaget från Bengt. Företaget har löpande intäkter i form av klick på 1000 kr per år. Adam och Bengt kommer överrens om att värdet på företaget är intäkterna under fem år, således 5000 kr. vad betyder det? Jo: Adam vill på fem år (om inget ändras i företagets verksamhet) få tillbaka sina satsade pengar efter 5 år. Bengt tycker att fem års intäkter nu är bättre än att vänta och se. Antalet år man använder hänger på branchpraxis. hur man justerar "antalet år" beror ju självklart på ev. andra värden man ser. Men Tomas (och min) slutsats känns som det enda rimliga. I fallet med massor av domäner är den enda rimliga värderingen baserad på intäkter per år och det oavsett om intäkterna är baserad på CTR eller bingolottoförsäljning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Thomas
__________________
Snickare - Copenhagen - Stockholm - Shoppasmart - Bilverkstad - flig.ht/s - Stockholm - Nöje - Direct Flights - PopularHotels.com - TOBUY Sverige - Pengar.se. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Borde inte en värdering vara baserad på resultatet per år och inte omsättningen per år.
Omsättningen är väl totalt irrelevant om domänavgifterna överstiger den (icke troligt men ändå). En vettigare kalkyl hade varit: (Intäkter - kostnader) * 3-5 år. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|