FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
När någon som har emailkonto hos Spray skickar ett email till någon så lägger Spray in en länk till något på sin hemsida, dvs. de gör reklam för något på sin hemsida. Detta kallar jag ett inbäddat spam.
Hur ska denna form av reklam tolkas? Jag tolkar det som ett spam. Mot det skulle kunna sägas att det inte är Spray som skickar det utan kontoinnehavaren. Men det är ju inte innehavaren egentligen som skickar det utan Spray som lägger in det. Förvisso kan Spray hävda att det ingår i deras regler att få lägga in reklam i deras medlemmars brev. Men spam blir det ju hos mottagaren och mottagaren har ju inte godkänt att få ta emot denna reklam. Vad anser ni andra? Jag funderar på att anmäla det till Konsumentverket för att få en bedömning av det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Låt oss anta att spray har i sitt avtal med sina användare sagt att de får addera reklam till alla skickade mail.
Om Spray istället sade: "du måste inkludera följande länk i alla mail du skickar och om du inte har länken med kan vi ta bort mailet". Det ger samma effekt, fast upplevs svinigare och betydligt mer omständigt än att automatiskt lägga till länken i alla mail. Är det spam om användaren själv kopierade in länken? Solklart är det svårt att avgöra så anmäl och se vad som händer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om jag får ett brev från en snygg tjej som har Spray mail och det är lite reklam i slutet utav mailet så kommer jag (mottagaren) inte se det som spam direkt. Jag vill ju ha brevet. Spam är ju något jag inte vill ha. Det är ju skit många som kört med reklam i slutet utav mail. MSN, hotmail, yahoo med flera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Personligen skulle jag inte anmäla det och istället låta konsumentverkets jurister lägga tiden på riktiga ärenden.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|