Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


f-skattsedel etc

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-14, 01:41 #1
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
Hej!

Kan inget om ekonomi etc, och har startat ett projekt. För att anses seriös gentemot andra sidor bör man ju ha f-skattsedel. Vad kostar detta? Blir man ett företag automatiskt då? Måste man redovisa etc?

Som sagt, jag kan inget så reta mig inte
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 07:16 #2
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Läs på skatteverket.se, där finns det råd. Sen finns det också flera "Starta eget"-sidor på nätet som har svar.

Men generellt och förenklat sett: A-skatt är när man är anställd. Företaget du jobbar för drar skatt på din lön.

F-skatt är när man är företagare. Det innebär att DU måste se till att betala in skatt.

(det finns varianter som FA etc, men detta var som sagt förenklat.)

F-skatt innebär att du får lämna in en deklaration till Skatteverket där du uppger hur mycket pengar du kommer att tjäna på företaget. Det skall du lämna in före du har tjänat pengarna. Busenkelt att veta va?

Skatteverket gör då bedömningen att du skall betala t.ex 3000 kronor i månaden i F-skatt. Du kan givetvis begära att få denna summa omprövad om du tycker den är för hög, men då får du lämna in en ny deklaration och prata med dem.

Om du betalar in för mycket, så får du tillbaka det. Om du betalar in för lite, så får du betala mer.

Problemet med att uppge FÖR mycket, det vill säga glädjekalkyl, är att skatten skall betalas in varje månad. Om du inte kommer upp i de volymer som du trodde, så måste du betala in hög skatt varje månad. Har du pengar till det då? Nackdelen med att betala in låg skatt varje månad är att du åker på i efterhand att betala in restbeloppet. Har du pengar sparade för det?

Man kan på nystartade företag få 0 kronor det första taget för att slippa betala in skatt i uppstarten. Man kan också säga "Vi räknar inte med att gå med vinst första året" vilket Skatteverket godtar. Men observera att det inte innebär att om ni gör vinst att ni slipper skatta.

F-skatten räknas också upp varje år, det är väl 5% eller nåt sånt. Det verkar så iallafall, att de anser att det är en normal utveckling.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 09:39 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 14 2005, 08:16
F-skatten räknas också upp varje år, det är väl 5% eller nåt sånt. Det verkar så iallafall, att de anser att det är en normal utveckling.
Preliminärskatten räknas upp baserat på tidigare resultat alternativt föregående års preliminärskatt om något resultat inte finns tillgängligt. Detta spelar däremot ingen större roll eftersom du kan lämna in en preliminärdeklaration när som helst för att få preliminärskatten korrigerad.

Enligt reglerna ska du också anmäla förändringar relativt omgående för att preliminärskatten ska stämma hyfsat under året; det går förmodligen ut på att du inte ska kunna "låna" pengar som egentligen är skatt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 10:38 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 14 2005, 07:16
F-skatt innebär att du får lämna in en deklaration till Skatteverket där du uppger hur mycket pengar du kommer att tjäna på företaget. Det skall du lämna in före du har tjänat pengarna. Busenkelt att veta va?
För att få en F-skattsedel så ska du upprätta en preliminär deklaration.

F-skattsedel betyder att den som innehar den betalar sina sociala avgifter själv. I annat fall ska den som betalar ut även betala den sociala avgiften.

Detta kan ni jämföra med att t.ex. vara affiliate och ha konto på t.ex. TradeDoubler eller Doubler. De affiliate som inte har F-skattsede får på sin provision avdrag med både källskatt och arbetsgivaravgift.

Att starta en enskild firma kostar bara frimärkskostnad, dvs. när man skickar in ansökan om t.ex. F-skatt. Det finns inget krav på att vara registerad hos Bolagsverket. Det går bra att begära att få ett organisationsnummer av skattemyndigheten. Det kan dock uppstå en mängd problem om man inte är registerad hos Bolagsverket och har ett registeringsbevis.

T.ex. vill du kanske ha ett konto i en bank. Då kommer banken kräva att få se registeringsbeviset.

En sak som jag brukar göra, det är att undersöka om ett bolag som påstår sig vara ett bolag verkligen är ett bolag. Jag brukar då slå i Bolagsverkets näringslivsregister. Finns då bolaget inte med där, så blir jag lite vaksam.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 13:12 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Mitt tips är att gå in till Skatteverket och prata med dom. De brukar ha en del seminarieliknande aktivitet som riktar sig till de som vill starta eget, eller precis gjort det. Dessutom brukar de ha bra information om både lokala och nationella organisationer för samma målgrupp (som också möjligtvis anordnar liknande träffar). Det är mycket att greppa i början, träffar/seminarier kan nog vara ett bra första steg för att få lite kött på benen innan du förstår skatteverkets egna information som ofta verkar ha producerats för att vara så oläslig som möjlig för de allra flesta.

Personligen är jag mer vaksam när det gäller aktiebolag än enskilda firmor, oavsett om firman är registrerad hos bolagsverket. Men det beror mest på att jag tycker att ansvarstagandet i aktiebolaget är såpass diffust medans det hos enskilda firman ligger direkt hos privatpersonen med personnumret ifråga.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 13:22 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
T.ex. vill du kanske ha ett konto i en bank. Då kommer banken kräva att få se registeringsbeviset.
Jag hade inga som helst problem att teckna företagskonto och företagsförsäkringar hos SEB utan registering hos bolagsverket.

Citat:
Personligen är jag mer vaksam när det gäller aktiebolag än enskilda firmor, oavsett om firman är registrerad hos bolagsverket. Men det beror mest på att jag tycker att ansvarstagandet i aktiebolaget är såpass diffust medans det hos enskilda firman ligger direkt hos privatpersonen med personnumret ifråga.
Det kan jag hålla med om. Personen bakom en enskild firma är personligen ansvarig för alla fakturor/skulder och tack vare detta är detta oftast en bra garanti för att personen är seriös och har för avsikt att betala.

AB som skapas bara för att på kort tid dra på sig stora skulder och lura av andra företag pengar, är inte alls ovanliga.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 13:23 #7
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Förtydling: Enskild firma är inget man behöver registrera hos Bolagsverket (gamla PRV). Det räcker med F eller FA-skattsedel.
Det som man registrerar hos Bolagsverket är skydd för ett företagsnamn i det län man är verksam. T.ex att ingen annan i ditt län får ha ett företag som heter "Nisses cykelverkstad", men att det kan finnas en bunt såna runt om i Sverige i andra län.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 15:58 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Nja skyddet i ett AB kvarstår bara så länge företagsledningen hanterar allt korrekt. Om man förbrukar med är halva aktiekapitalet blir styrelsen solidariskt ansvarig för bolagets skulder. För ett AB har nån åtminstone skrapat ihop 100 000 kr, medan en enskild firma normalt har lagt runt 1 000 kr (vad nu avgiften är i dagsläget) för att registrera en enskild firma.

En enskild firma kan faktiskt bestå av en privatperson som inte sköter sina betalningar och glatt beställer tjänster trots mängder av betalningsanmärkningar. Nu är det bara privatpersoner utan registrerad firma som betett sig på detta sätt mot oss tidigare, men det är ju inte omöjligt att någon sådan kommer på tanken att bilda bolag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017