FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Mitt företag har köpt lite kontorsmaterial. Nu är problemet att när jag ska sitta och bokföra detta så är kvittot för denna transaktion borta. Hur går man tillväga i dessa fall? Hur ska detta bokföras? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Alla affärstransaktioner ska bokföras med någon form av verifikat som visar vad det är som hänt, ex kvitton, fakturor eller banktransaktioner. Eftersom du saknar något sådant underlag så kan du bara bokföra det som privatuttag om du tagit pengarna ur firman, har du betalt med egna pengar så är det inget att bokföra överhuvudtaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Går väl att kontakta butiken du har handlat av igen. Dom bör ju kunna hjälpa dig med en kopia av ditt inköp slag skulle jag kunna tänka mig.
/Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Skriv en verifikation och förklara extakt vad som har hänt och skriv vad du har köpt. Försök att styrka det med någon form av prisuppgift, t.ex. katalalog, utskrift från hemsida eller liknande.
Du har sedan uppgiften från ditt kontoudrag att affärshändelsen har ägt rum. När du deklarerar kan du skriva en "not" att du har gjort detta. Sedan är det upp till skattemyndigheten att godkänna det eller inte. Men du har åtmistone inte döljt något, vilket skulle kunna leda till ett s.k. skattetillägg. Det är bra att ha en förklaring på tveksamma saker än att svara tvekande på något på grund av att du har glömt bort detaljerna. Om du sedan tappar kvitton i parti och minut, så lär de knappast acceptera det, men ett enda tappat kvitto på ett år behöver inte vara så mycket att bråka om. Sedan är det naturligtvis en fråga om beloppet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
precis, skriv ett "eget kvitto" (i vissa sammanhang kallas det för bokföringsorder) och förklara vad det är du köpt, av vem och för hur mycket.
Inga problem med sånt i bokföringen så länge det är en mindre del av omsättningen det rör sig om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan alltid bokföra in ett eget kvitto, skriv vem som är säljare och köpare, och pris för varan, spec etc...
Men du får inte göra avdrag för moms. Det är fullt lagligt enligt min revisor och bokföringsansvarige. Handlar det om ett litet kvitto, det vill säga att det är på nån hundralapp eller så... Skriv ett kvitto själv. Att jaga en säljare, åka dit och hämta ett kvitto etc när det handlar om några kronor i moms, det är en förlustaffär om man räknar in bränslepengar, tidsåtgång etc. Handlar det om större belopp, så kan det vara mer intressant att kontakta säljaren för att få en kopia alternativt nytt kvitto så man kan dra momsen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|