Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stulen text från min hemsida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-31, 00:47 #1
spiceys avatar
spicey spicey är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2004
Nykomling
spiceys avatar

Jag hittade en sida där man stulit text från min hemsida rakt av utan att ange källan. Jag har lagt ner tid på denna text så jag blir fly förbannad. Dessutom ligger sidan högre i Google s rankning än min egen. Vad kan man göra ?
Detta med upphovsrätt och annat, borde väl fungera på internet med.

/S
spicey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:02 #2
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Texter faller under upphovsrättslagstiftningen (immaterialrätten). Om man kan bevisa att den har uppnått verkshöjd, så uppkommer detta skydd formlöst. De är skyddade enligt UrL i 70 år efter skaparens död.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:07 #3
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

UrL = UpphovsrättsLagen
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:16 #4
spiceys avatar
Nykomling

Nykomling
spiceys avatar

Ja den som vill kan gå in och och läsa på min sida och så jämföra med texten på följande webbadress.

http://www.friafotografer.net/Sponsorer/ffdejting.htm

Följande från den sidan. Sen kan ni läsa texten på min sida sajberia.se
Jag anser att friafotografer är själv nogranna med upphovsrätten och då ska man inte sno text

Men vad kan jag göra?
/S

Följande textmassa tog dom rakt av..
Och så var det detta med nätdejting. Kanske just du kan hitta din soulmate bland dessa myriader av bredband som växer sej fram genom vårt av långa land. Man må säga vad man vill men dom politiker som ville satsa på "Bredband till alla" insåg nog inte vidden av vad det skulle kunna leda fram till . För snart träffas ingen på krogen längre. Dejta på nätet är det senaste. + en massa mer text utan att uppge källa..

Sur blir jag i allafall.
Oläst 2005-01-31, 01:45 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

- polisanmäl... om du vill... men fråga först vänligt om de vill ta ner det, det kan ju vara missförstånd osv...
- kontakta jurist om du vill...
- ta skärmdumpar...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:46 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Men vad kan jag göra?
Har du ringt, mailet till dem om det?
Lämpligt första steg.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:59 #7
spiceys avatar
Nykomling

Nykomling
spiceys avatar

Jag ska maila så får vi se vad som händer..
Tack för svar..

/S
Oläst 2005-01-31, 02:02 #8
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Du menar den där jättelånga texten längst ner antar jag?

Intressant, har just suttit i en annan tråd här på WN och diskuterat tillåtna och otillåtna metoder att förbättra rankingresultat. Här pratar vi om "kräftbete" (inte på din sida utan den andra)

Nåväl, det var inte det som var ämnet i denna tråd... Om du är upphovsman till texten och inte har "klipp och klistrat" in den själv från början så är det busenkelt. Precis som Björn säger... skicka ett brev, eller ännu bättre ring till dom om möjligt och förklara lite kyligt att om de inte tar bort texten omedelbart så kommer du att inleda rättsliga åtgärder för brott mot upphovsrätten. Säkert, tar dom bort den direkt, om inte... Återigen som Björn säger skärmdumpar mm.

Men se också till att ha "torrt på fötterna" först så att du inte själv har lånat text och satt ihop. Du måste kunna påvisa på något sätt att du är den ursprungliga upphovsmannen.

Med broderliga hälsningar /Stefan

Edit: Kom in på din sida nu, hade problem att ansluta förut. Nu såg jag att det var textstycken som var lånade. Redigerar därför mitt inlägg.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 03:02 #9
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Den som påstår något om någon annan är den som ska bevisa påståendet. I detta fall så lär väl kopierarna få svårt att påstå att de inte har kopierat texten.

Din åtgärd bör bli att först samla information om din text och den kopierade texten. Ta fram de vänner som känner till att du har skrivit texten. Se till att de kan intyga att du har skrivit texten och ungefär när du publicerade den på din hemsida.

Ta sedan kontakt med kopierarna och be dem ta bort texten.

Var och en kan nästan alltid citera en bit text från någon annans verk, men de måste alltid till 100% uppge källan. Tänk även på att kopiering normalt får ske för enskilt bruk. I skrift som vänder sig till en större krets, t.ex. en bok, så får återgivande av annans text nästan bara ske i undervisningssyfte eller vetenskapligt syfte utan upphovsmannens tillstånd. Jag kan i princip inte skriva en roman och citera text från annans verk utan upphovsmannens tillstånd.

Vill de inte ta bort texten, är det en polisanmälan som gäller. Det är då bra om du har skärmdumpar och några vitten när du har gjort dem. Sedan har det ingen betydelse om texten finns kvar eller inte utan brottet är redan begånget. Möjligen kan det påverka straffet och dina anspråk på ersättning och skadestånd.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 06:59 #10
spiceys avatar
Nykomling

Nykomling
spiceys avatar

Jag är upphovskvinnan till och med, och detta med myriader av bredband med mera, har jag skrivit . Dessutom är det ju en hel sida man tagit från min sida så det handlar ju inte om några rader. Jag har för mej att man får ta en liten bit text om man citerar källan men att sno hela sidor . Dessutom kommer sidan. deras alltså högt upp vland sökorden på dejting på internet m.fler . Bara på en massa "lånad" text.

Och nog är det min text alltid. Jag blev så snopen när jag sökte min sida på google och hittade min text fast det inte var min sida . Jag har lugnat ner mej nu men kommer att vilja ha ett bra svar.
Jag anstränger mej i alla fall när jag försöker göra min sida. Och det tar tiid att skriva läsvärda saker.
Bara en sån sak.

Mvh
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017