Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad bör pingen ligga på?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-29, 19:32 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Ja, som topic lyder så undrar jag vad pingen ska ligga på när man pingar ett svensk webbhotell, vad är bra och vad är inte bra osv.? När jag pingar t.ex. Port80 så hamnar jag på runt 15 ms medan andra kanske ligger på 20-40 ms. Hur stor är skillnaden och är skillnaden märkbar?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 22:49 #2
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Spindel@Jan 29 2005, 20:32
Ja, som topic lyder så undrar jag vad pingen ska ligga på när man pingar ett svensk webbhotell, vad är bra och vad är inte bra osv.? När jag pingar t.ex. Port80 så hamnar jag på runt 15 ms medan andra kanske ligger på 20-40 ms. Hur stor är skillnaden och är skillnaden märkbar?
Nja, för det första om du pratar om "pinga" i bemärkelsen ICMP-echo och ICMP-reply så finns det inget som heter "pinga port 80".

ICMP är ju inte TCP eller UDP och innehåller inte "portinformation" i sina paket.

Om du med "pinga port 80" menar "kör något hack som mäter hur snabbt en server svarar på HEAD-request eller liknande" kan det vara en annan sak.

Vanligt, ICMP-ping mäter RTT. Round trip time. Dvs, hur lång tid tar det för paket A att till server foo och hur lång tid tar det för server foo att skicka tillbaka ett paket B. Det talar ju oftast mycket om självaste latency linan har. Bandbredden är ju det de flesta människor är intresserade av.

Låt oss förtydliga.

Du pingar en server "foo".
ICMP-reply kommer efter 0.500ms (Jättelång tid tänker du, fy va dåligt)

Du pingar en server "bar".
ICMP-reply kommer efter 0.005ms (Jättefint tänker du, jag anlitar denna webbhotell)

Men:
Du har ett scenario där 1 000 000 + jättemånga till, människor pingar en server samtidigt.
Server bar har bara en 256Kbit/s lina och alla dessa ping paket kommer köa, för att de pga begränsad bandbredd inte kan levereras på en gång.
Plötsligt kommer inte den där tiden för den kraken som sist skickade ICMP-request komma inom de där 0.005ms som han förväntade sig.

Server foo å andra sidan har en fetfetfetlina (låt oss säga någon form av satelituppkopling med hög latency men hög bandbredd).
Den linan klarar att leverera alla de zillion ICMP-paket och skicka tillbaka svaren. Då kommer även den kraken som skickade sitt paket sist få sin 0.500ms i RTT.

(PS det där med jättemånga människor pingande behöver inte vara så att de "pingar", det kan vara folk som bara orsakar vanlig trafik)

Så ping säger inte så mycket om man inte vet vad det är för lina och vad den bör ha för RTT i vanliga fall när den är obelastad. Om man visste det skulle man kunna använda ping och RTT för att gissa grovt på hur lastad hans lina är och hur mycket traffikstockning på linan det är.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 23:06 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Vad han menade med Port80 var antagligen ISP'n Port80 (Rix Telecom köpte up).

Sedan handlar det om vad för trafik, IP-tele kräver låg latency. Riktiga ISP som har bra peer ska max ha 30ms mellan dig och slut mål innom sverige. Runt 10-15 igentligen annars är det dåligt trafik utbyte eller sitter du och switchas etc många många mil innan närmaste Distro eller Core router. Du ska igentligen inte ha mer än 15-20ms till Amsterdam, danmark eller finland, etc. Då sitter du på en dålig ISP. Då menar jag mellan din ISP och andra ISP, inte slutmålet.

Dock har du privat lina eller sitter på liten skit ISP kan du räkna med hög ms, även Telia hör till den delen switchar ofta flera mil innan routrar och delar hela kommuner på 100-300Mbit. Detta är dock uppgifter man inte borde säga.

Men har du över 50ms så är det riktigt dåligt, men sitter du surfar så märker du inte någon skilldnad, dock är bara jag mycket kräsen av mig. ca 0-4 ms brukar vara rimmligt mellan ISP Core nät.

15ms är ca medel från telia mot Port80.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-29, 23:58 #4
Spindels avatar

Spindels avatar

Menade www.port80.se

Tack för svaren!
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017