FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag är helt nollad på sökmotorer,
Undrar nu när jag håller på med ett projekt, om det är bättre att lägga information på olika sidor än att ha en sida där man hämtar infon med en querystring och ett ID i databasen? Tacksam för svar från en nybörjare... =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
efter att ha lekt med bl.a. google så har jag kommit fram till följande:
1. Domännamn 2. Titel på sidan 3. Sidans Beskrivning 4. Innehåll på sidan 5. Online & med i google sedan... Detta verkar google's bot kolla extra mycket på.. om du t.ex. har ordet "Strumpbyxa" med i dom 4 första punkterna så är du nog nästan garanterat med bland 10 top när det gäller just "strumpbyxor".. En annan viktig sak är att du har reggat din sida hos dom olika sökmotorerna (msnsearch, yahoo, Av, eniro, google & seek mm) Hos google> http://www.google.com/intl/sv/add_url.html Hos Msn> http://search.msn.se/docs/submit.aspx?FORM=WSDD2 seek.se> http://www.seek.se/index.php?t=add_l...link_cur_cat=0 ------ hoppas det hjälper dig lite.. edit: garanterat lyckades bli gratinerad?! trött lr vad :blink: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det har i stort sätt inte någon betydelse i sökmotorsammanhang. Sökmotorerna går efter dina länkar och varje länk genererar ju en ny sida oavsett om den ligger i en fil eller skapas från en databas.
Det viktiga om du har ett script som genererar olika sidor är att du lägger rätt information i de taggar som sökmotorerna tittar på. Den viktigaste taggen är <title>. Låt säga att du har tre sidor med olika ämnen på varje sida. Om någon söker på ett ord som ett av dessa ämnen avser, se då till att det sökordet som du vill fånga upp finns i <title> och att det ligger först där. Om jag hakar på strumptemat, så kanske din sajt heter strumpor.se. Du säljer herrstrumpor, strumbyxor och skidstrumpor. Din startsida skulle kunna ha <title>Strumpor - experten på herrstrumpor, strumbyxor och skidstrumpor</title>. Sedan kan varje sida för strumpsorten ha <title>Herrstrumpor - hittar du hos strumpor.se</title> <title>Strumpbyxor - köper du enklast hos strumpor.se</title> <title>Skidstrumpor - med bäst passform hos strumpor.se</title> Varje sida ovan ska sedan ha en text som inleds med sökordet. Det går således bra med att sätta en <h1> på sökordet. Sedan tar du en text som du vill ska synnas i sökresultatet på sökmotorerna. I den texten skriver du den text som du tror gör att en "sökare" kommer välja att klicka sig till just din sida. Upprepa sedan ordet ganska många gånger på sidan. Gärna i början på en mening. Det som är viktigt är att inte fånga upp ett sökord utan att ha någon relevant text på sidan. Den som söker efter något vill också hitta information om det. Att fånga upp sökord för att komma högt på sökträffar utan att ge relevant information kommer bara att irritera folk och så har du någon som är avigt inställd till din sida i stället. Vid en sökträff ska en klick på sökningen också leda till den plats på hemsidan där texten finns. Det innebär att den som söker på skidstrumpor inte får hamna på sidan för strumpbyxor eller din sida över beskrivning av företaget eller något liknande. Hamnar en besökare fel, så är tiden för att rätta till detta väldigt liten. Det sägs att en förstagångsbesökare botaniserar i max en minut på en sida och lämnar den sedan troligen för gott. Det gäller alltså att synas i rätt sammanhang. Hoppas att du förstår vad jag menar. Sedan får ni andra komma med kommentarer och synpunkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag får tacka så jätte mycket Guran och se7en, detta va presis vad jag undrade och lite till.
Nu vet jag lite mer om sökmotorer och ska försöka göra mina sidor efter era beskrivningar så gott det går. =) ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|