FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag ska inte "klanka" på dina do's and donts när det gäller siten, men som de första talarna säger - värdera vad du tar i timmen och utgå från det.
Skulle du nu kolla så att du får rättigheter från alla ställen du länkar till från din sida så kan du lägga till lite extra! God fortsättning! / Veronica |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant tråd!
Med tanke på en rad avgöranden som kom från EG-domstolen för några månader sedan angående tolkningen av databasdirektivet kan man med fog sluta sig till att Blocket eller TV-bolaget inte innehar något skydd för sina databaser. EG-domstolen menar nämligen att i begreppet "väsentlig investering" får man ej räkna med de kostnader som har uppkommit för att få fram uppgifterna som sådana. Det är alltså enbart kostnaden för sammanställningen av redan existerande uppgifter som inbegrips i begreppet "väsentlig investering". Men har inte Blocket lagt ner flera miljoner i sin databas undrar vän av ordning? Nej, de kostnader som har lagts ner på marknadsföring osv räknas inte med överhuvudtaget. Blockets databas är skapad av användarna som annonserar, det har alltså inte skett någon väsentlig investering från Blockets sida för att sammanställa annonserna som sådana i en databas. Samma sak gäller beträffande TV-bolag: Ett TV-bolag måste ha en TV-tablå eller någon form av sändningslista över vilka program de tänker sända. Det är alltså en fråga om en sammanställning av redan existerande uppgifter. Att föra över en redan beslutad sändningslista till en TV-tablå kan inte utgöra en väsentlig investering. (Att det tar både tid och pengar i anspråk att komma fram till vad som ska sändas i en kanal spelar alltså ingen roll) Lästips för den nyfikne: EG-domstolens mål C-203/02 (The British Horseracing Board Ltd vs. William Hill), plus tre andra fall som avkunnades samtidigt. I ett hade bl.a. Svenska Spel blivit stämt för att de hade använt sig av matchlistor från den engelska ligan. I alla fallen avgjordes målen till databasägarens nackdel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kul med välmotiverade inlägg.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När det gäller TV-tablåer har jag tillgång till tablådata från ett flertal av de svenska TV-kanalerna, de flesta i "dataformat" som xml eller kommaseparerade textfiler. Dessa är fria att sprida och de tillhandahåller också akutuppdatering av ändringar osv.
Inga konstigheter alls. Finns det många som är intresserade kan jag sammanställa och skicka dyrt till er :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Finns det intresse kan jag undersöka det lite mer, det tar ju en del tid att sammanställa och verifiera informationen.
Tablådatan sträcker sig åtminstående 2 veckor framåt och inkluderar beskrivningstexter och i vissa fall bilder. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|