FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag är nybörjare vad det gäller hårdvara så jag behöver all hjälp jag kan få. Har en Athlon 2500+ XP, 1024 RAM, GeForce 4 Ti 4200 med moderkort Asus A7N8X Deluxe (Plockdator som en polare satte ihop åt mig ifrån Datorbutiken). Datorn har ca 2 år på nacken och jag känner att ett nytt grafikkort vore på sin plats då älsklingen CS: Source klagar och ger mig tråkigt fps. Har ca 2000 riksdaler att spendera. Vad jag förstått så finns det både AGP- och PCI portar på moderkortet (Kanske är vanligt, jag har ingen aning). Uppgraderingen är huvudsakligen för spel. Vad rekommenderar ni mig att köpa? Eller borde jag vänta tills de nya tungviktarna går ner i pris? De ligger ju på 4000-5000 i nuläget. Tack på förhand. (Även postat på GrafisktForum & Sweclockers) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
![]() Vi börjar i den dyra klassen, skall du ha ett monsterkort för runt 4000-5000 så skall man verkligen satsa på ett kort med nvidia 6800GT då nvidia korten har stöd för pixelshader 3.0 som dom nya Ati korten saknar för närvarande, dock tror jag att Ati X850 serien kommer ha stöd för det men jag är inte säker. Som billigare kort så skulle väll 6600GT vara att rekommendera då främst för pixelshader stödet, ett annat hett tips är Nvida 6800LE som är en liten billigare version av 6800 serien men många av dessa kort har utan problem gått att låsa upp till kort som presterar lika bra som 6800GT korten, och det är väldigt många som lyckats med denna modifiering av korten. Jag har hört att man skall satsa på Leadtek korten som enligt folk skall ha större chans att vara upplåsningsbara. I ati serien vet jag inte riktigt vad man skall ta för budget kort men jag tror det finns en serie som heter X600X men minns jag inte helt fel är den enbart PCI-E, eller stämmer det inte? Hoppas detta ger dig ett hum om vad du skall kolla efter, eller så blev du bara mer förvirad kanske Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för tipsen. Har efter rekommendation beställt ett GeForce 6600 GT. Fick bra testresultat på Tom's Hardware så det blir nog finemang!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag skulle rekomendera anandtech.com för recensioner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men visst är det så att om du själv köper en produkt hos tex intel och du alltid får bra service, support och du upplever produkten som väldigt bra så skulle du ju självklart rekommendera den vidare och säga att den är bättre än AMD osv, hoppas du förstår vad jag menar ![]() Men jag tycker man skall ta alla tester och recensioner av grejer med en nypa salt, det är alltid bättre att förvänta sig för lite än att förvänta sig ett underverk. Men jag tycker du har gjort ett bra val, 6600GT korten skall vara väldigt bra för sin prisklass, kanske även går att låsa upp till något annat vem vet. Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Att köpa ett 6600GT är väl inget dåligt val. Jag skulle dock köpa ett Leadtek 6800le istället. Jag skulle nog vilja påstå att det är det kort som är mest prisvärt för dig. Oklockat tror jag inte det är bättre än 6600GT men du kan låsa upp pipes (från 8 till 16 om du har tur, men du har otur om du inte kan låsa upp till 12) vilket ökar prestandan mycket.
Jag bytte nyligen från ti4800se till leadtek 6800le och är nöjd. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|