FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej. Jag har precis startar min EF men har jobbat med webdesign och liknande ett bra tag för diverse kunder. Jag har inte varit så noga med pappersarbetet och så hittils, vi har kommit överrens om ett fast pris vid något av dom första mötena och sen har jag bara fått betalt när det varit klart. Men nu när jag startart enskild firma så vill jag vara lite mer proffessionell, och min fråga är: Hur?
![]() Har läst litegrann om offertar men inte satt mig in i riktigt hur man gör. Skriver man alltid en offert? Är det för att man inte ska bli lurad på pengar eller göra mer arbete än vad man kommit överrens om? Om ett företag är intresserat av att köpa en websida av mig, skickar jag iväg en offert med ett prisförslag och så på en gång? Eller möts man och pratar igenom sidan först och kommer överrens om ett pris innan man skriver en offert? Ska en offert skrivas på av båda parterna, och är den därmed juridiskt bindande, så att kunden måste betala när arbetet som är beskrivet i offerten är gjort? Hur går ni tillväga från start till slut med en kund? (inte bara med offertar, utan hur ni jobbar mot kunden och så) Skulle vara intressant att veta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förenklat så skulle man väl kunna säga så här:
- Offerten är en beskrivning av det arbete som skall utföras. En bra offert är så specifik att det vid kontraktsskrivning bara behöver sägas "kontrakt enligt offert XXX". - I Offerten lovar du att utföra ett visst arbete för ett visst pris. Kunden lovar ingenting. Därför bör din offert vara tidsbegränsad så du inte lovar bort dig för mycket för billigt för länge. - När ni skriver kontrakt (med referens till den perfekta offerten) så är det då ni ömsesidigt lovar något. Så behöver man mötas eller vad gör man? ja det är helt olika. En kund som skrivit en utomordentlig kravspec kan man ju skriva offert på direkt. Är det saker som måste redas ut hur det skall funka så måste man träffas. Om man bara ska jobba på timme kan man ju fakturera direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok!, tack! Men skriver man alltid ett avtal? Eller kan det räcka att skriva en offert och att båda går med på den?
Hur ser ett sånt där avtal ut då? Vore bra om jag kunde se ett exempel någonstans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Offerten är avtalsunderlag.
Det räcker med en accept från kunden på den specifika offerten så har ni ett avtal baserat på informationen i offerten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Om ni kommer överens muntligt över något så räcker det med en påskrift på en bekräftelse eller avtal. Det som måste finnas med är Vilka parterna är, namn på person som skriver på samt datum och ort till underskriften. Annars är det inte giltligt. Om du skriver en bekräftelse så kan du skriva en lista på produkter/tjänter som är aktuella.
Beskriv. antal pris totalt Hemsida 1 1 SEK 1 SEK Hemsida enligt offert eller Hemsida bestående av..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja man ska alltid ha ett avtal. att arbeta utan avtal är sinnessjukt.
Sedan kan ju dock avtal vara både muntliga och skriftliga, men skriftliga är ju så klart att föredra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
anbud -> ren accept = bindande för bägge parter anbud -> oren accept = nytt anbud från svararen, han är bunden vid den orena accepten anbud -> oren accept -> du svarar ej på oren accept = du åker dit trots den orena accepten |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!!
Jag tänkte höra vad man behöver ange till ett företag som är grossit inom en viss bransch och man vill börja köpa saker av dem. Man ber dem ju att skicka en offert men vad är det jag behöver att ange för att få ett så bra pris som möjligt eller för att få en offert skickad? Omsättning? Vad mer måste man ange? Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|