Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


XHTML i all ära, men....

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-21, 12:25 #21
noccy noccy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
noccy noccy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
Ni har väl iofs missat det viktigaste...

Mobila enheter

Mobiltelefoner, handdatorer etc. med begränsad minnes och processorkapacitet har mycket lättare att rendera XHTML (som bygger på XML, vilket även WML gjorde om ni minns det) - och av den anledningen så kan man rent teoretiskt sett surfa in på en XHTML-sida från både firefox, ie, eller sin nya hypade Nokia

Fördelen är helt enkelt: Kan <valfri enhet här> parsa en ren XML-feed så kan den även parsa ett XHTML-dokument
noccy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-07, 14:21 #22
arvid arvid är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9
arvid arvid är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9
En sak jag saknar i xhtml är target-attributet i a-taggar. Tråkigt att man skall behöva använda js eller andra trick för att få länkar att öppnas i specifika fönster/nya fönster.

Annars måste jag säga att jag gillar xhtml. Det mesta går att göra i xhtml som går att göra i html, men man får en mycket mer strukturerard kod och en sida som laddar snabbare. Men, som några nämner kan det bli lite galet i en del browsers som inte följer standarder (läs IE) och en del äldre browsers och det är ju synd. Man får helt enkelt väga de olika faktorerna i varje projekt och se vad som är viktigast.
arvid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-07, 14:29 #23
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by arvid@Jan 7 2005, 15:21
En sak jag saknar i xhtml är target-attributet i a-taggar. Tråkigt att man skall behöva använda js eller andra trick för att få länkar att öppnas i specifika fönster/nya fönster.

Annars måste jag säga att jag gillar xhtml. Det mesta går att göra i xhtml som går att göra i html, men man får en mycket mer strukturerard kod och en sida som laddar snabbare. Men, som några nämner kan det bli lite galet i en del browsers som inte följer standarder (läs IE) och en del äldre browsers och det är ju synd. Man får helt enkelt väga de olika faktorerna i varje projekt och se vad som är viktigast.
Det jag sa var att ingen webläsare därute stödjer xhtml korrekt, därav kör de quirks mode (detta pga att det skulle vara självmord för en webläsarutvecklare att begränsa sig till att fungera endast för 0.001% av internet: resten skulle inte ha visats i webläsaren) (siffran är fingerad)

Det som du menar är att visa kör en mer korrekt quirks mode än IE.. =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 13:33 #24
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 105
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 105
Citat:
En sak jag saknar i xhtml är target-attributet i a-taggar. Tråkigt att man skall behöva använda js eller andra trick för att få länkar att öppnas i specifika fönster/nya fönster.
Det har med dokumenttypen att göra, inte XHTML. Kör Transitional i stället för Strict så kan du använda target-attributet så mycket du vill.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017